Urząd Gminy Michałowice
pow. pruszkowski woj. mazowieckie
06.11.2007 15:53

Protokół nr IX

Z obrad IX sesji Rady Gminy Michałowice kadencji 2006-2010 z dnia 2007-04-24
Z obrad IX sesji Rady Gminy Michałowice odbytej w dniu 24 kwietnia 2007 roku w siedzibie Urzędu Gminy w Michałowicach przy ul. Raszyńskiej 34.
Stan rady – 14 radnych, w sesji uczestniczyło 12 radnych.
 
Ad. pkt. 1
Przewodniczący pan Sławomir Walendowski powitał wszystkich przybyłych na sesję informując, że na sali obrad obecnych jest 12 radnych, w związku z czym Rada może podejmować uchwały.
 
1.      Sprawy porządkowe.
2.      Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Gminy.
3.      Podjęcie uchwał w sprawach:
1)      rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Michałowice za 2006 rok i udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Michałowice,
2)      dokonania zmian w budżecie Gminy Michałowice na 2007 rok, oraz zmian do Uchwały Nr VI/32/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Michałowice na 2007 rok z późniejszymi zmianami,
3)      udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Pruszkowskiemu na realizację zadania pn. „Przebudowa ul. Głównej w Nowej Wsi” ,
4)      zmieniająca uchwałę Nr III/11/2006 w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów, terminów płatności dla inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.
4.      Sprawozdanie Wójta z realizacji uchwał podjętych na VI, VII i VIII sesji Rady Gminy.
5.      Sprawozdanie z międzysesyjnej działalności Wójta Gminy za okres od 21 marca do 16 kwietnia 2007 roku.
6.      Informacje Wójta Gminy.
7.      Informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady Gminy.
8.      Sprawy wniesione.
Za przyjęciem   - 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 0
Porządek obrad IX sesji został przyjęty.
 
Ad. pkt 3
Brak uwag.
Przystąpiono do głosowania w sprawie Przyjęcia protokołu z VI sesji Rady Gminy.
Za przyjęciem   - 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 0
Protokół z VI sesji Rady Gminy został przyjęty.
 
Ad. pkt 3 ppkt 1.
Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Michałowice za 2006 rok i udzieleniaabsolutorium Wójtowi Gminy Michałowice.
Pan Walendowski poinformował, że sprawozdanie i projekt uchwały były opiniowane przez poszczególne komisje. Komisja Rewizyjna sformułowała wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy, wpłynęły także opinie RIO. Następnie odczytał uchwałę Nr80/W/2007 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 19 kwietnia 2007 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Komisje Rewizyjną Rady Gminy Michałowice wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu w 2006 roku (uchwała w załączeniu do protokołu). Poinformował, iż przedłożony wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi określone w art. 18a ust.3 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z tym Skład Orzekający RIO nie zgłasza zastrzeżeń do jego treści. Następnie odczytał drugą opinię RIO uchwałę nr 40/W/07 z dnia 10 kwietnia 2007 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Michałowice sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2006 rok. Opinia pozytywna (w załączeniu do protokołu).
Pan Wójt poinformował, że sprawozdanie z wykonania budżetu za 2006 rok zostało przedstawione w układzie tabelarycznym stanowiącym załączniki do projektu uchwały, oraz załączona została informacja opisowa zawierająca szczegółową informację dotyczącą zrealizowanych dochodów i wykonania wydatków budżetu za 2006 rok (pisemna szczegółowa informacja stanowi załącznik do protokołu). Z opinii RIO wynika, że wszystkie zadania w zakresie finansowym spełniły wymagania formalno-prawne zawarte w ustawach, jak również to, że budżet został zrealizowany w sposób przyzwoity. Wykonanie dochodów Gminy było zdecydowanie wyższe niż w roku poprzednim, w szybkim tempie rosną dochody własne, co świadczy o skutecznym egzekwowaniu należnych podatków jak również wpłat z tytułu należnych gminie opłat.
Pan Jastrzębski poinformował, że opinia Komisji Budżetu i Finansów była pozytywna.
Pan Rajski poinformował, że opinia Komisji Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej była pozytywna. Skoncentrowała się głównie na zadaniach inwestycyjnych, stwierdzając, że przy takiej dużej ilości tych zadań wykonanie jest zupełnie dobre.
Pani Zawadzka poinformował, że opinia Komisji Spraw Społecznych była pozytywna.
Pan Chruściak odczytał opinię Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu Gminy Michałowice a następnie wniosek o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy Michałowice (wniosek i opinia w załączeniu do protokołu).
Przystąpiono do dyskusji nad poszczególnymi załącznikami.
 
Dochody Budżetu Gminy
 
Pani Jankowska zabierając głos poinformowała, iż dochody Gminy zostały wykonane w wysokości 51 817 013 zł, co stanowi 101,4 % planu. Następnie omówiła dochody w poszczególnych grupach (informacja w załączeniu do protokołu).
Przewodniczący Komisji nie zgłosili uwag.
 
Zadania zlecone z zakresu administracji rządowej
Brak uwag
 
Wydatki Budżetu Gminy
Pani Jankowska poinformowała, że wydatki budżetu Gminy wykonane zostały w wysokości 58 049 005 zł, co stanowi 92,7 % planu. Do załącznika tego została dołączona informacja uzupełniająca zawierająca wykaz zadań w poszczególnych działach budżetu Gminy (stanowi załącznik do protokołu).
 
Dział 010 - Rolnictwo i Łowiectwo
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 10 606 343 zł, co stanowi 84,5 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 600 - Transport i Łączność
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 11 034 054 zł, co stanowi 90,1 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 700 – Gospodarka Mieszkaniowa
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 298 578 zł, co stanowi 78,8 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 710 – Działalność Usługowa
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 22 448 zł, co stanowi 99,8 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 750 – Administracja Publiczna
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 4 357 113 zł, co stanowi 97,9 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 751 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy Państwowej, Kontroli i Ochrony Prawa oraz Sądownictwa
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 44 309 zł, co stanowi 99,2 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 752 – Obrona Narodowa
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 700 zł 100% planu.
Brak uwag.
 
Dział 754 – Bezpieczeństwo Publiczne Ochrona Przeciwpożarowa
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 927 848 zł, co stanowi 90,5 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 757 – Obsługa Długu Publicznego
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 685 610 zł, co stanowi 69,3 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 758 – Rozliczenia Różne
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 1 652 378 zł, co stanowi 100% planu.
Brak uwag.
38:45
 
Dział 801 – Oświata i Wychowanie
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 15 545 325 zł, co stanowi 98,1% planu.
Brak uwag.
 
Dział 851 – Ochrona Zdrowia
Pani Jankowska zabierając głos poinformował, iż wykonanie w tym dziale wynosi 76 174 zł, co stanowi 48,9 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 852 – Pomoc Społeczna
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 2 311 238 zł, co stanowi 99,7% planu.
Przewodniczący Komisji nie zgłosili uwag.
 
Dział 854 – Edukacyjna Opieka Wychowawcza
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 584 748 zł, co stanowi 97,5 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 900 – Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 3 959 058 zł, co stanowi 94,9 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 921 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 1 433 884 zł, co stanowi 92,6 % planu.
Brak uwag.
 
Dział 926 – Kultura Fizyczna i Sport
Pani Jankowska poinformowała, iż wykonanie w tym dziale wynosi 4 487 417 zł, co stanowi 98,0 % planu.
Brak uwag.
 
Wykonanie wydatków z zakresu zadań zleconych za 2006.
Pani Jankowska poinformowała, iż jest to odzwierciedlenie wydatków poniesionych i wykazanych w zał. nr2.
Brak uwag.
Wykonanie zadań inwestycyjnych w roku budżetowym 2006.
Pani Jankowska poinformowała, że w omawianym sprawozdaniu zostały wykazane wszystkie nakłady inwestycyjne z planowanym nakładem na 2006 rok. Wykazano wykonanie finansowe i w sprawozdaniu zawarta jest część opisowa wykonania inwestycji.
 
Wykonanie dotacji podmiotowych dla samorządowej instytucji kultury na 2006 rok.
Brak uwag
 
 
Wykonanie dotacji podmiotowych dla niepublicznych jednostek systemu oświaty i wychowania za 2006 rok.
Pani Jankowska poinformowała, iż w tym sprawozdaniu zostały wymienione Przedszkola Niepubliczne i kwoty przekazanych dotacji w 2006 roku.
Brak uwag
Wykonanie dotacji przekazywanych gminom na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego za 2006 rok.
Brak uwag.
 
Wykonanie dochodów własnych i wydatków w jednostkach budżetowych na 2006 rok.
Pani Jankowska poinformowała, że w sprawozdaniu zostały przedstawione dochody własne jak i ponoszone wydatki przez poszczególne placówki oświatowe.
Brak uwag.
Wykonanie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2006 rok.
Brak uwag.
Wykonanie dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na cele związane z realizacją zadań własnych Gminy 2006 r.  
Brak uwag
 
Przystąpiono do dyskusji.
 
Pani Zalewska zwróciła uwagę na załącznik inwestycyjny, z którego wynika, że 13 zadań przeniesiono jako zadania nie wygasające, czyli w roku 2006 nie zostały wykonane wszystkie zadania zaplanowane na ten rok budżetowy. Stwierdziła, że jest to znaczna część inwestycji które nie zostały wykonane. Z analizy przedmiotowej tych zadań wynika, że są to zadania związane z kanalizacją, z odwodnieniem, z budową ulic, ogródki jordanowskie, budowa przedszkola, boisko i lodowisko w Michałowicach. Uważa, że skoro tyle zadań nie zostało zrealizowanych, zaangażowanie Wójta było niedostateczne. Poprosiła o przedstawienie przyczyny takiej sytuacji. Zgłosiła również uwagę do struktury wydatków dotyczącą działów, na które zostały przeznaczone niewielkie procentowo ilości środków w stosunku do całego budżetu: dział 926, 900, 926, 754, 861. Wskazując na poziom wydatków w poszczególnych działach stwierdziła, że świadczy to o pewnej nierównowadze wydatków budżetowych.
Pan Walendowski przypomniał, że wyjaśnienia odnośnie przedstawionych działów były szczegółowo omawiane na komisjach.
Pan Wójt zwrócił uwagę, że inwestycje w wydatkach wzrosły o 43 %, co jest potężnym wzrostem. Niektóre inwestycje zostały wykonane jak np. boisko w Michałowicach łącznie z lodowiskiem, natomiast rozliczenie nastąpi w okresie eksploatacji lodowiska, a nie w okresie lata. Przypomniał, że środki nie przepadają z końcem roku, jeśli zadania nie zostaną wykonane, ale przechodzą na następny rok, są nadal w budżecie i zostaną zapłacone wówczas, gdy inwestycja zostanie zrealizowana.
Pani Zalewska zapytała, czy nie zagraża to realizacji zadań w 2007 roku.
Pan Wójt stwierdził, że nie zagraża, bardziej zagraża gwałtowny wzrost cen budowlanych.
 
Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Michałowice za 2006 rok i udzieleniaabsolutorium Wójtowi Gminy Michałowice.
Za przyjęciem   – 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 1
Uchwała Nr IX/ 50 /2007 stanowi załącznik do protokołu.
 
Pan Walendowski podziękował wszystkim radnym za pracę w komisjach, panu Wójtowi, pani Skarbnik i wszystkim pracownikom za przygotowanie materiału.
Pan Walendowskizarządził 10 min. przerwy.
Przewodniczenie sesji objął pan Paweł Zacny.
 
Ad. pkt 3 ppkt 2.
Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Michałowice na 2007 rok, oraz zmian do Uchwały Nr VI/32/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Michałowice na 2007 rok z późniejszymi zmianami.
Pan Wójt przedstawił proponowane zmiany w planie wydatków budżetu Gminy na 2007 rok, następnie poinformował, że projekt związany jest z dotacją dla Powiatu Pruszkowskiego na realizację zadania pn. „Przebudowa ul. Głównej w Nowej Wsi”, która jest ulicą powiatową. Zadanie to jest wspólne dla naszej Gminy i Powiatu.
Pan Jastrzębski poinformował, że opinia Komisji Budżetu i Finansów była pozytywna.
Pan Rajski poinformował, że opinia Komisji Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej była pozytywna.
Pani Zalewska zwróciła się z pytaniem do Wójta o procedurę pozyskania środków na budowę ścieżki rowerowej na ul. Głównej w Nowej Wsi. Spytała, czy w ten sposób nie zostanie osłabione zadanie dotyczące wykonania ścieżek rowerowych w Gminie i pozyskania środków zewnętrznych na wykonanie tych ścieżek.
Pan Wójt wyjaśnił, że w wyniku tych zmian nie zostanie zagrożona budowa ścieżek rowerowych na terenie Gminy, ponieważ zgodnie z opracowaną koncepcją ścieżka rowerowa jest w niej zawarta. Stwierdził, że ścieżki rowerowe muszą wiązać się z celami bardziej ogólnymi, czyli wszystkimi celami, które wspomagają istniejący ruch. Powinny być to zadania ponad lokalne, przy współpracy z gminami zewnętrznymi i wówczas takie zadania ponad lokalne będą preferowane przy uzyskiwaniu środków unijnych na te zadania.
Pani Zalewska zapytała o realizację wspólnego zadania z Powiatem polegającego na modernizacji Al. M. Dąbrowskiej w Komorowie i budowy ścieżki rowerowej.
Pan Wójt wyjaśnił, że odbędzie się spotkanie ze Starostą Pruszkowskim, na którym zostanie omówiona zasada modernizacji Al. Marii Dąbrowskiej. Powiat Pruszkowski i Gmina Michałowice mają przygotować wspólne wystąpienie o środki unijne.
 
Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Michałowice na 2007 rok, oraz zmian do Uchwały Nr VI/32/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Michałowice na 2007 rok z późniejszymi zmianami.
Za przyjęciem   – 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 0
Uchwała Nr IX/ 51  /2007 stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad. pkt 3 ppkt 3.
Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Pruszkowskiemu na realizację zadania pn. „Przebudowa ul. Głównej w Nowej Wsi”.
Pan Wójt poinformował, że uchwała jest pochodną podjętej wcześniej uchwały i wynika z przepisów prawa, które nakazuje podjąć taką uchwałę w celu realizacji zadania.
Pan Jastrzębski poinformował, że opinia Komisji Budżetu i Finansów była pozytywna.
Pan Rajski poinformował, że opinia Komisji Gospodarki Komunalnej i Przestrzennej była pozytywna.
 
Wobec braku głosów w dyskusji przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawieudzielenia pomocy finansowej Powiatowi Pruszkowskiemu na realizację zadania pn. „Przebudowa ul. Głównej w Nowej Wsi”.
Za przyjęciem   – 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 0
Uchwała Nr IX/ 52 /2007 stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad. pkt 3 ppkt 4.
Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę Nr III/11/2006 w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów, terminów płatności dla inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.
Pan Wójt poinformował, że przedstawiony projekt uchwały związany jest z procedurą poboru podatku. Następnie poprosił o przedstawienie projektu przez panią M. Płodzik.
Pani Płodzik poinformowała, że projekt uchwały powstał w skutek przeprowadzonych w marcu b.r. wyborów sołtysów na kadencję 2007-2011 i dlatego zachodzi konieczność dokonania zmian w uchwale określając nowo wybranych sołtysów jako inkasentów.
Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmieniająca uchwałę Nr III/11/2006 w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów, terminów płatności dla inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.
Za przyjęciem   – 12
Przeciw              - 0
Wstrzymało się – 0
Uchwała Nr IX/ 53/2007 stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.pkt. 4
Brak pytań.
 
Ad. pkt. 5
Gospodarka Komunalna
Pani Zalewska zwróciła się z pytaniem, kiedy będą rozstrzygnięte postępowania na utrzymanie zieleni przyulicznej.
Pan Łuszczyński poinformował, że postępowania są już rozstrzygnięte i umowy zostały już podpisane.
Inwestycje i remonty
Pan Witek zwrócił się z pytaniem, czy w sprawie naborów na stanowisko inspektora ds. inżynierii sanitarnej, oraz ds. drogowych są jakieś zmiany.
Pan Wójt poinformował, że w najnowszym biuletynie, oraz w prasie krajowej będą kolejne ogłoszenia o naborze na powyższe stanowiska. Jednak zgłoszenia bywają raz na pół roku i na rynku pracy, w tym zakresie nie ma chętnych do pracy.
Geodezja i Rolnictwo.
Brak uwag.
Planowanie i Zagospodarowanie Przestrzenne
Pan Rajski podziękował panu Wójtowi za działania zmierzające do tego, by Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Michałowice, obejmujący teren położony we wsi Pęcice, miał pozytywny finał. Zwrócił się z pytaniem, czy plan będzie można już ogłosić w Dzienniku Urzędowym.
Pan Wójt poinformował, że do końca maja plan powinien być opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Pani Zalewska zwróciła się z pytaniem czy jesteśmy w zasięgu Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Pan Sobol poinformował, że Komorów jest strefą zurbanizowaną, a Komorów Wieś strefą Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Kultura, Sport i Sprawy Społeczne
Pan Witek podziękował p. Wójtowi za środki budżetowe przeznaczone na kulturę.
Pan Wójt nawiązując do poprzednich wypowiedzi poinformował, że największe wydatki, które wciąż rosną są wydatki związane są z kulturą. Zrobione zostanie wszystko, by środki rosły w sposób racjonalny.
Sport i Rekreacja
Brak uwag.
 
Ad. pkt. 6
Pan Wójt zaprosił na koncert artystów operowych z Mediolanu, który odbędzie się 13 maja 2007 roku w Michałowicach.
 
Ad. pkt.7
Pan Walendowski poinformował, że do Biura Rady wpłynął protokół z obrad I-go Zgromadzenia Związku Komunalnego Brwinów V kadencji. Zostały wybrane władze, nowym przewodniczącym ponownie został pan Burmistrz Brzeziński, p. Andrzej Kurzela został wybrany na przewodniczącego Zarządu, członkami Związku zostali: pan Bolesław Kłus, pan Zenon Leszka. W komisji Rewizyjnej znaleźli się pan Dariusz Skarżyński, pan Ryszard Zawadzki i pan Paweł Rajski. Przewodniczącym został pan Skarżyński.
Wpłynęła skarga do Przewodniczącego Rady Gminy Michałowice od firmy „Top Choice” pani Agaty Murawskiej dotycząca przedłużającego się terminu ustalenia warunków zabudowy działek położonych w miejscowości Opacz Kolonia. Skarga została przekazana do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie.
Wpłynęło Postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie skargi państwa Bożeny i Jerzego Olszak   na stanowisko Rady Gminy i jej bezczynność  utrzymujące w mocy postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie.
Do wiadomości Rady Gminy został złożony protest mieszkańców Komorowa, dotyczący uruchomienia nowego przedszkola przy ul. Nadarzyńskiej.                
Przypomniał o terminie składania oświadczeń majątkowych.
Następnie odpowiedział Pani Radnej Borzymowskiej na zadane pytanie odnośnie pracy pana radnego Seretnego. Wyjaśnił, że z ostatniej rozmowy z panem radnym wynikało, iż będzie uczestniczył w pracach Rady.
Pani Borzymowska stwierdziła, że jako radnej z Komorowa zależy jej, aby grupa była w pełnym składzie i procedowała na sesji i komisjach w pełnym składzie.
Pan Walendowski poinformował, że podjął wszelkie starania, aby pana radnego w omawianej sprawie prosić. 
 
Ad. pkt 8
Pani Borzymowska zwróciła się z pytaniem do pana Wójta, jakie jest zadłużenie Gminy i jaka jest tendencja: wzrastająca, czy malejąca.
Pan Wójt poinformował, że zadłużenie jest bezpieczne, omawiany dokument jest zawarty w uchwale budżetowej, w zał. nr 5. Tendencja, jeśli chodzi o zadłużenie jest wzrastająca, rzędu około 2% w stosunku globalnym. Tępo wzrostu naszych dochodów własnych jest wyższe od wzrostu zadłużenia tak, że nie ma niebezpieczeństwa.
Pani Borzymowska poinformowała, że obecnie występuje niepokojąca tendencja nadmiernego zadłużania się przez samorządy, powodująca wpadanie w pułapkę nawet samorządów będących w bardzo bezpiecznym progu.
Pani Borzymowska zapytała, kto wydawał zezwolenia na budowę, na terenach wokół Zalewu w Komorowie.
Pan Wójt wyjaśnił, że pozwolenia były wydawane zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego danego terenu, który dopuszcza takie budownictwo. Nie ma tam zakazu na zabudowę, w związku z czym wszystko jest jak najbardziej legalne.
Pan Chruściak poinformował, iż na stronie internetowej Gminy jest zamieszczone sprawozdanie z zebrania wyborczego w Pęcicach, ze stwierdzeniem między innymi, iż gmina sprzedała teren przy Zalewie. Jako wieloletni radny tej Gminy stwierdził, iż gmina nigdy nie sprzedała żadnego terenu przy Zalewie, przeciwnie kupiła dwa tereny. Następnie zwracając się do pana Wójta poprosił o wyjaśnienie sprawy terenu przy Zalewie. Zapytał, czy osoba zamieszczająca w Internecie sprawozdania konsultuje je z kimś.
Pan Wójt wyjaśnił, że sytuacja jest jednoznaczna, gmina darzy pewne osoby zaufaniem. W przedstawionej konkretnej sprawie poprosił autora sprawozdania o sprostowanie, który tego nie zrobił, lecz zamieścił nowy tekst. Poinformował, że będzie z panem Woźniakiem rozmawiał o zaistniałej sytuacji, oraz na temat dalszej współpracy.
Pan Chruściak poinformował, że przy ul. Turystycznej w Komorowie Wsi zdarzył się bardzo poważny w skutkach wypadek, została poszkodowana mieszkanka Komorowa jadąca na rowerze. Zaapelował o zwrócenie się do policji o zainteresowanie się tym niebezpiecznym miejscem, gdzie oprócz mieszkańców przemieszcza się bardzo duża liczba ludzi jeżdżących na działki. Chodzi mu o zapewnienie bezpieczeństwa, ponieważ odbywają się dzikie przejazdy szybko jeżdżących kierowców. Przypomniał, że w pobliżu znajduje się budowany ogródek jordanowski.
Pan Wójt zwracając się do pana Łuszczyńskiego poprosił o powieszenie tam znaków drogowych „Uwaga dzieci” z obu stron.
Pani Zalewska nawiązując do wypowiedzi pana Wójta w sprawie zabudowy nad Zalewem wyraziła zdziwienie, że można tam dopuszczać zabudowę, zwłaszcza zamkniętą, niedostępną dla mieszkańców. Przypomniała, że w poprzedniej kadencji była informacja od pana Wójta, iż z Planu Zagospodarowania Przestrzennego wynika, że na terenach przy Zalewie dopuszcza się budowę inwestycji uwzględniających cel publiczny, czyli dostępność tego terenu dla mieszkańców, np. hotele. Stwierdziła, że sprawa wymaga wyjaśnienia, która informacja jest aktualna.
Zapytała, dlaczego powstała nowa praktyka nie zapraszania radnych na odbiór inwestycji. Następnie poprosiła o sprawdzenie wszystkich ławek zamontowanych na Placu przy ul. Kolejowej w Komorowie, ponieważ podczas spotkania porządkowego stwierdzono przygotowanie ławek do kradzieży, oraz braku jednej ławki. Poprosiła o zabezpieczenie tych ławek.
Pan Wójt wyjaśnił, że proces odbiór inwestycji zwykle trwa kilka dni i nie ma konkretnego dnia odbioru. Co do ławek stwierdził, iż brakujące trzeba dokupić, a pozostałe jeszcze bardziej zamocować.
Natomiast odnośnie zagospodarowania terenu przy zalewie to szczegółowych informacji może udzielić pan Sobol.
Pan Rajski poinformował, że autobus jeżdżący do Centrum Handlowego Janki będzie zatrzymywał się na żądanie w Sokołowie i Pęcicach. Przy tej okazji podziękował wszystkim którzy pomagali przez 1,5 roku załatwić tak ważną sprawę dla mieszkańców. Stwierdził, że została jeszcze tylko sprawa postawienia wiat.
Pani Warsztocka zwróciła uwagę na dwie duże dziury znajdujące się na chodniku, wzdłuż ul. Komorowskiej, oraz na zniszczoną barierkę mostu przy Zalewie.
Pan Wójt poinformował, że sprawa barierki została już zgłoszona do naprawy, również chodnik zostanie naprawiony.
Pan Chruściak przypomniał, że w budżecie tego roku są pieniądze przeznaczone na zagospodarowanie terenu przy Zalewie. Poinformował, że miedzy innymi projekt przewiduje wykonanie dwóch mostków, dlatego zaproponował wybudowanie jednego dla ruchu pieszego.
Pan Wójt poinformował, że zastanowi się nad przedstawioną propozycją.
Pani Borzymowska zapytał o wynik inspekcji odnośnie dzikich wysypisk śmieci.
Pan Wójt poprosił o przedstawienie informacji przez pana radnego Rajskiego, który brał udział w  spotkaniu.
Pan Rajski poinformował, iż była to inspekcja bardzo solidna, która zajrzała w każdy zakamarek terenu dworskiego, budynków gospodarczych, sadu. Dzierżawca zobowiązał się do końca maja uprzątnąć teren. Gmina będzie kontrolowała na bieżąco postęp robót, po którym nastąpi znów komisja odbioru. Stwierdził, iż jest dokument z wizji lokalnej w tym terenie.
Pan Warsztocka zapytała o status Zalewu Komorowskiego: do kogo ten teren należy, kto jest właścicielem. Poinformowała, że zgłaszają się mieszkańcy Pęcic Małych i Komorowa Wsi w sprawie podjęcia inicjatywy dotyczącej utwardzenia drogi wokół Zalewu, na odcinku od mostku do początku Zalewu, od strony Pęcic Małych. 
Pan Wójt wyjaśnił, iż status Zalewu Komorowskiego jest uregulowany, tereny są własnością Skarbu Państwa. Poinformował, że większość gruntów rolnych stanowiących własność Skarbu Państwa jest w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnej z siedzibą w Warszawie, w maju odbędzie spotkanie co do losu omawianych terenów.
Pani Popko przypomniała o śmieciach znajdujących się na przedłużeniu ul. Regulskiej w Michałowicach, za ul. Topolową. Poprosiła o interwencję w tej sprawie.
Pan Walendowski zwracając się do pani radnej Zalewskiej odpowiedział na Jej wniosek przedstawiony na Komisji GKiP, dotyczący podziału komisji na dwie komisje. Przypomniał, ze zgodnie z art.33 Statutu Gminy Michałowice radny w konkretnej sprawie może wnieść uchwałę wraz ze zmianą Statutu. Stwierdził, że w momencie zdecydowania się z wniesieniem wniosku pod obrady rady, pani radna powinna przygotować stosowne projekty uchwał, które będą skierowane do prac komisji, a później pod obrady rady.
Pani Zalewska przypomniała, że swój wniosek kierowała szczególnie do Przewodniczącego Komisji GKiP, jak również do wszystkich jej członków. W momencie uznania wniosku  przez pana Przewodniczącego, poprosiła o kontynuowanie sprawy. Stwierdziła, że dobrze by było, aby cała komisja wydała opinię w omawianej kwestii. Przypomniała, że czas wypowiedzi na komisji został już ograniczony do 3 min., jednak występują sytuacje gdy przychodzą mieszkańcy na komisję i wówczas czas wypowiedzi jest niewystarczający. Następnie stwierdziła, że wyrażanie niechęci do udziału mieszkańców w komisji jest czymś niewłaściwym, gdyż należy umożliwić udział mieszkańców w posiedzeniach komisji.
Pan Walendowski stwierdził, iż wypowiedź pani radnej odbiega od tematu. Poinformował, iż mieszkańcy mają możliwość kontaktu z radnymi, każdy z radnych ma dyżury, nikt nie ogranicza udziału mieszkańców w Komisji.
Pani Zalewska poinformowała, że chodzi jej o to, że członkowie Komisji wyrażali niechęć do tego, aby mieszkańcy uczestniczyli w pracach komisji. Chciałaby, aby ta sprawa była rozpatrzona na komisji.
Pan Walendowski, poprosił, aby pani radna w tej konkretnej sprawie złożyła wniosek.
Pan Rajski wyjaśnił, że nie odczuł żadnej niechęci członków Komisji do tego, aby mieszkańcy mieli zakaz pojawiania się na komisji, niemniej jednak sprawy organizacyjne mogą zdezorganizować, utrudniać pracę.
Jeśli są uwagi co do prowadzenia komisji, zachowania, do sposobu traktowania spraw, poprosił radnych o bezimiennie zgłoszenie do Przewodniczącego Rady.
Następnie stwierdził, że jeśli chodzi o czas trwania wypowiedzi, to pani radna Zalewska zabiera czasu najwięcej, podobnie jest na sesjach. Dobrze, że ograniczenie czasu zostało wprowadzone, ponieważ bez tego, to nawet jednego tematu nie można by było omówić na komisji. Na koniec stwierdził, że Komisja GKiP porusza bardzo ważne tematy i nie uważa za stosowne przeprowadzenie jej podziału, ponieważ podzielenie jej nawet na kilka części nie spowoduje, że pani radna będzie miała wystarczającą ilość czasu na swoje wypowiedzi.
Pani Zalewska stwierdziła, że nie będzie się odnosiła do ostatnich słów Przewodniczącego Komisji, ponieważ są różne opinie członków tej komisji. Natomiast jeśli chodzi o zabieranie głosu na komisji, to przewodniczący wybiórczo podchodzi do liczenia tego czasu, ponieważ są również inni członkowie komisji bardzo aktywni i szkoda, że pan przewodniczący tego nie zauważa, chciałaby aby to się zmieniło.
Pan Walendowski stwierdził, że emocje trzeba trzymać na wodzy, radni zostali wybrani do pracy w radzie, bez względu na to, czy się ich lubi czy nie, nie należy podchodzić do tego emocjonalnie. Należy pracować i nie stwarzać sytuacji konfliktowych, ponieważ każdy radny pracuje na rzecz wszystkich mieszkańców, bez względu na poglądy, sytuacje i różne inne uwarunkowania.
 
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady pan Sławomir Walendowski zamknął obrady IX sesji Rady Gminy Michałowice.
 
Protokołowała
Urszula Bejda
Data publikacji: 06.11.2007 15:53
Data ostatniej modyfikacji: 02.06.2014
Wyświetleń: 25
Autor: Urszula Bejda