Protokół nr XXVIII
Z obrad XXVIII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Michałowice odbytej w dniu 6 marca 2009 roku w siedzibie Urzędu Gminy w Michałowicach przy ul. Raszyńskiej 34.
Nieobecny, nieusprawiedliwiony pan Marek Seretny.
Przewodniczący Pan Sławomir Walendowski powitał wszystkich przybyłych na sesję informując, że na sali obecnych jest 13 radnych, w związku z czym rada może podejmować uchwały.
Pan Wójt zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku sesji o projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr VIII/ 46/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia w budżecie Gminy Michałowice na lata 2008 – 2009 środków finansowych na realizację projektu pn. „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” współfinansowanej z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG.
Przystąpiono do głosowania wniosku Pana Wójta w sprawie rozszerzenia porządku sesji.
Wobec zgłoszonego wniosku, porządek posiedzenia sesji przedstawia się następująco:
1. Sprawy porządkowe.
2. Podjęcie Stanowiska w sprawie dofinansowania dla projektu PL0448 „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji”.
3. Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr VIII/ 46/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia w budżecie Gminy Michałowice na lata 2008 – 2009 środków finansowych na realizację projektu pn. „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” współfinansowanej z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG.
Podjęcie Stanowiska w sprawie dofinansowania dla projektu PL0448 „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji”.
Pan Wójt poinformował, że w/w wniosek otrzymał pozytywną ocenę Ministerstwa Zdrowia. W trakcie rozmowy telefoniczniej poinformował, że nastąpiła pewna zmiana sytuacji w Gminie Michałowice, ponieważ został złożony wniosek o powstanie nowej Gminy Komorów. Dostał informację, że w przypadku utworzenia nowej gminy, gdzie wniosek został złożony przez inny podmiot, praktycznie wniosek nie ma ciągłości prawnej, ponieważ powstaje nowy podmiot, który zostaje nowym właścicielem, a nie jest to wyraźnie zapisane jako Gmina Michałowice. Następnie stwierdził, że istnieje możliwość cofnięcia darowizny. Poinformował, że urzędy administracji państwowej realizujące zadania związane z pomocą finansową, nie mogą udzielić jednoznacznej wykładni prawnej, co się stanie, gdy rozliczenie z realizacji zadania prowadzić będą musiały nowopowstałe Gminy. Przypomniał, że istnieje bardzo poważne zagrożenie zwrotu dofinansowania w wysokości 1 890 820 euro (7 442 645zł), pełną odpowiedzialnością obciążony zostanie Zespół Organizacyjny Inicjatywy Społecznej w sprawie podziału gminy.
Pani Zalewska zapytała na jakiej podstawie zostało sporządzone stanowisko. Poprosiła o przedstawienie dokumentów dotyczących przyznania kwoty, o której jest mowa w tym stanowisku, jak również innych dokumentów potwierdzających zapisy, które pan Wójt podpisał.
Pan Wójt poinformował, że nie ma żadnych dokumentów, z których by wynikało wprost, jakie będą dalsze działania darczyńców. Są to deklaracje ustne, ostrzegające przed konsekwencjami. Jeżeli coś takiego będzie miało miejsce, to istnieje pewne zagrożenie.
Pani Borzymowska zapytała, dlaczego spotykamy się na sesji która jest źle przygotowana. Będzie podejmować decyzje tylko wtedy, kiedy zobaczy wszystko na papierze. Stwierdziła, że nie ma dokumentów nad którymi można by było debatować, a ustna relacja pana Wójta to zdecydowanie za mało.
Pan Walendowski poinformował, że sesja została zwołana zgodnie ze Statutem Gminy Michałowice, który nie określa jakie mają być dokumenty przedstawione na sesji.
Pan Chruściak poinformował, że zdecydowanie popiera zaproponowany projekt stanowiska, nie tylko dlatego, że w nim zawarta jest budowa stref rekreacji przy Zalewie Komorowskim w miejscowości Wieś Komorów, ale również dlatego, że wszystkie wymienione w projekcie punkty, są ogromnie potrzebne dla mieszkańców naszej Gminy. Powinno się zrobić wszystko, by nie uronić ani jednego euro. Jest zdecydowanie za tym, aby bezwzględnie kontynuować działania zmierzające ku uzyskaniu dofinansowania w wysokości prawie dwóch milionów euro.
Pani Borzymowska stwierdziła, że absolutnie nikt nie jest za tym, aby się wycofać z tych projektów, jest to poza kwestią. Dodała również, że nie domagała się obstrukcji, jeżeli chodzi o projekt, tylko mówiła o nie przygotowaniu do sesji oraz o braku pewnych dokumentów.
Pan Bryksa kierując swoje słowa do pana Przewodniczącego przypomniał że statut stwierdza wyraźnie, że Radny powinien być powiadomiony o zwołaniu sesji nadzwyczajnej, co najmniej trzy dni przed terminem. W tym wypadku były to dwa dni. Natomiast odnosząc się do omawianego stanowiska prosił o dokument stwierdzający pozytywną decyzje w sprawie przyznania dofinansowania, ponieważ jest to istotne ze względu na warunki jakie są w nim zapisane. Stwierdził, że nie można bazować w tej sprawie na ustnych relacjach.
Następnie zadał pytanie odnośnie jednego z akapitów zaczynającego się: „(…) z uwagi na niezwykłą sytuację praktycznie nie spotykaną w naszym kraju i krajach EOG…” wypominając nieścisłość w tym stanowisku. Prosił o wyjaśnienie, co autor przedstawionego cytatu miał na myśli.
Pan Walendowski powołując się na §23 Statutu stwierdził, że informacja o sesji była przekazana w czasie trzech dni, ale nie jest to znaczące uchybienie proceduralne.
Pan Witek wypowiadając się w sprawie stanowiska, pochwalił wypowiedź pana Chruściaka stwierdzając, że otwarte strefy rekreacji powinny się pojawić w każdej gminie, a szczególnie kiedy jest taka przychylność darczyńców. Należy zrobić wszystko, aby te otwarte strefy pojawiły się w naszej Gminie.
Pan Bryksa ponownie pytając o czwarty akapit zapytał, co zdaniem projektodawcy stanowiska jest niezwykłą sytuacją? Czy to, że zostało przyznane dofinansowanie, czy też fakt, że jest to projekt podziału Gminy. Stwierdził, że jest to bardzo istotne pytanie, ponieważ dotyczy treści stanowiska.
Następnie chciałby usłyszeć odpowiedź, dotyczącą piątego akapitu „Jeśli nie będzie wezwania do zwrotu, nowo powstała Gmina Komorów będzie musiała w całości przejąć zobowiązania finansowe wynikające z podpisanej w 2009 roku umowy…”. Poprosił o informację, na jakiej podstawie prawnej stwierdzamy, że nowa Gmina Komorów będzie musiała w całości przejąć zobowiązania finansowe.
Pan Wójt odpowiadając na pierwsze pytanie poinformował, że dotyczy to podziału Gminy. Odnośnie drugiego stwierdził, że jeżeli powstają dwa podmioty z starego podmiotu, a są jakieś zobowiązania w tym wypadku finansowe, to należy ustalić jak te podmioty będą się „zachowywały”.
Pan Bryksa prosił o podstawę prawną uprawniającą pana Wójta do zapisu, iż nowa Gmina Komorów będzie musiała przejąć zobowiązania finansowe w całości. Prosił o wyjaśnienie, co miał na myśli mówiąc o całej Gminie Michałowice.
Pan Wójt odparł, żebyły to dwa zadania o różnej wartości i będzie trzeba każde z tych zadań rozliczyć osobno.
Pan Bryksa chcąc mieć pełną jasność, zapytał, co jest intencją pana Wójta w tym zapisie. Czy nowa Gmina Komorów będzie zobowiązana przejąć zobowiązania finansowe związane z wykonaniem i rozliczeniem wszystkich inwestycji, które są oznaczone punktami od 1 do 4, wyróżnionych na początku stanowiska. Czy Gmina Komorów będzie zobowiązana do przejęcia zobowiązań finansowych dotyczących zadań, które będą miały miejsce realizacji fizycznej na terenie nowopowstałej Gminy.
Pan Wójt odparł, że tylko zobowiązania finansowe dotyczące nowopowstałej Gminy Komorów.
Pan Rajski nawiązując do słów zawartych w stanowisku, tzn „sytuacja niezwykła” stwierdził, że słowa te oznaczają zauważenie naszej Gminy oraz otrzymanie dotacji. Powinno to nas zdecydowanie radować.
Pan Bryksa stwierdził, że zaistniała sytuacja jest zdecydowanie sytuacją zwykłą, ponieważ co roku z terenu całej Polski wpływa do MSWiA około 10 wniosków w temacie podziału gmin, bądź utworzenia nowych. Następnie zawnioskował o zamianę w/w zapisu, który jego zdaniem jest nieprawdziwy.
Stwierdził również, że omawiane stanowisko pod względem formalnoprawnym jest niepotrzebne, ponieważ Rada Gminy Michałowice swoją wolę, w tej sprawie wyraziła zabezpieczając środki budżetowe na te cele, aby możliwa była ich realizacja.
Poinformował, że zapisy projektu stanowiska, nie do końca są sformułowane tak, jak sformułowane być powinny.
Pan Witek zgłosił wniosek formalny o zakończenie dyskusji i przejścia do głosowania.
Pan Walendowski zgłosił wniosek formalny o przeprowadzenie głosowania imiennego.
Przystąpiono do głosowania wniosku pana Walendowskiego w sprawie głosowania imiennego.
Przystąpiono do głosowania imiennego nad podjęciem Stanowiska, w sprawie dofinansowania dla projektu PL0448 „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji”
Przewodniczący pan Walendowski poinformował, że w wyniku głosowania imiennego nad przyjęciem stanowiska oddano 11 głosów „za”, przy 3 głosach „wstrzymujących się”, bez głosów „przeciw”. W związku z powyższym Stanowisko Nr 8/2009 w sprawie dofinansowania dla projektu PL0448 „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” stanowi załącznik do protokołu.
Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały, w sprawie zmieniającej Uchwałę Nr VIII/ 46/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia w budżecie Gminy Michałowice na lata 2008 – 2009 środków finansowych na realizację projektu pn. „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” współfinansowanej z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG.
Pan Wójt poinformował, że przygotował projekt uchwały ze względu na zmianę terminów oraz zmianę kwot środków finansowych przeznaczonych na realizację projektów.
Pani Zalewska nawiązując do §1 pkt.1 mówiącego o źródłach pokrycia zobowiązań zapytała, skąd się wzięła taka konstrukcja i dlaczego akurat z takiego źródła będzie finansowana.
Pan Wójt poinformował, że przy wskazaniu kwot musi być podane źródło finansowania i w tym wypadku jako źródło finansowania zostały podane dochody własne tj udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ z tego są największe dochody.
Pani Zalewska poinformowała, że właściwą formą którą przedstawił pan Wójt jest podjęcie uchwały. Uchwała jest wiążąca, natomiast powinno być do niej uzasadnienie, które by wyczerpywało procedurę.
Następna wypowiedź pani radnej została wykreślona z protokołu za zgodą Rady Gminy, która przyjęła poniższy wniosek pana Chruściaka.
Pan Chruściak zaprotestował przeciwko określeniom, które zostały użyte przez panią radną Zalewską. Zgłosił wniosek o wykreślenie z protokołu zdania zgłaszanego przez panią radną.
Pani Zalewska zwracając się do pana Przewodniczącego poprosiła o przedstawienie odpowiedniej podstawy prawnej.
Pan Waledowski odczytał, że wnioskiem formalnym jest miedzy innymi żądanie wykreślenia z protokołu niestosownej wypowiedzi.
Przystąpiono do głosowania za przyjęciem wniosku pana radnego Chruściaka:
Pan Bryksa poruszył kwestię zmian finansowych, w projekcje uchwały. Przypomniał, że w 2007 roku była mowa o kwotach znacznie mniejszych od wprowadzanych na obecnej sesji. W związku z tym spodziewał się w uzasadnieniu do tej uchwały, informacji na temat możliwości realizacji tych zwiększeń finansowych. Chciałby również usłyszeć od pana Wójta informację na temat możliwości realizacji tych zapisów.
Pan Wójt zwięźle poinformował, że środki są zabezpieczone w budżecie.
Pani Zawadzka zgłosiła wniosek formalny o zakończenie dyskusji w tym temacie.
Następnie pani Zawadzka zgłosiła wniosek o przeprowadzenie głosowania imiennego nad projektem uchwały.
Przystąpiono do głosowania nad wnioskiem pani Zawadzkiej, o przeprowadzenie głosowania imiennego:
Przystąpiono do głosowania imiennego nad przyjęciem uchwały w sprawie zmieniającej Uchwałę Nr VIII/ 46/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia w budżecie Gminy Michałowice na lata 2008 – 2009 środków finansowych na realizację projektu pn. „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” współfinansowanej z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG.
Pan Walendowski poinformował, że w wyniku głosowania imiennego nad przyjęciem uchwały oddano 14 głosów „za” , bez głosów przeciwnych i wstrzymujących się. W związku z powyższym Uchwała Nr XXVIII/196/2009 w sprawie zmieniającej Uchwałę Nr VIII/ 46/2007 Rady Gminy Michałowice z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie wyrażenia woli zabezpieczenia w budżecie Gminy Michałowice na lata 2008 – 2009 środków finansowych na realizację projektu pn. „Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży w Gminie Michałowice poprzez budowę otwartych stref rekreacji” współfinansowanej z Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego EOG została podjęta i stanowi załącznik do protokołu.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady pan Sławomir Walendowski zamknął obrady XX VIII nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Michałowice.
Data ostatniej modyfikacji: 02.06.2014
Wyświetleń: 11