Uchwała Nr XXVI/236/2013 Rady Gminy Michałowice z dnia 27 lutego 2013 r.
Na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwanej dalej ustawą (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Michałowice uchwala, co następuje:
§ 1.
Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkanych (zwanych dalej właścicielami) z terenu gminy Michałowice i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość i częstotliwość odbierania od właściciela odpadów komunalnych oraz sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
§ 2.
1. W zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odbierane są wytworzone w gospodarstwach domowych następujące frakcje odpadów komunalnych:
1) odpady zbierane w sposób selektywny:
a) zmieszane odpady komunalne pozostałe po segregacji (np. resztki żywności, obierki, skorupki jaj, mokre folie, kalka, szkło hartowane, ceramika, naczynia arco);
b) frakcja sucha tj. papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, tekstylia, drewno;
c) szkło;
d) odpady wielkogabarytowe;
e) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
f) odpady zielone;
g) zużyte baterie i akumulatory;
h) przeterminowane leki;
i) zużyte opony;
j) odpady budowlane i rozbiórkowe (odpady z drobnych prac budowlanych prowadzonych przez właściciela nieruchomości we własnym zakresie na wykonanie których nie jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie);
k) inne odpady niebezpieczne niż wskazane w lit. e, g, h;
l) popiół ;
2) odpady komunalne zmieszane (niesegregowane).
2. Odpady wymienione w ust. 1 są odbierane w każdej zebranej przez właściciela ilości.
3. Określa się minimalną pojemność pojemników lub worków w jakie Gmina wyposaży nieruchomość w zamian za uiszczoną przez Właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) w zakresie odpadów komunalnych zbieranych selektywnie, zależenie od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość:
Nazwa frakcji | Liczba mieszkańców | Minimalna, łączna pojemność worka (worków) lub pojemnika (pojemników) wyrażona w litrach |
Odpady komunalne zmieszane pozostałe po segregacji | 1-3 | 120 l |
4 i więcej | 240 l | |
Sucha | 1-2 | 60 l |
3-4 | 120 l | |
5 i więcej | 180 l | |
Szkło | 1-3 | 60 l |
4 i więcej | 120 l |
2) w przypadku nieruchomości zamieszkanych, na których nie będzie prowadzona selektywna zbiórka odpadów komunalnych ustala się wymaganą minimalną pojemność pojemników na odpady komunalne zmieszane, uzależnioną od liczby mieszkańców:
Liczba mieszkańców | Minimalna łączna pojemność pojemnika (pojemników) |
1-2 | Nie mniej niż 120 l |
3-4 | Nie mniej niż 240 l |
5 i więcej | Nie mnie niż 480 l |
4. Ustala się następujące rodzaje pojemników oraz worków przeznaczonych do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
1) dla zmieszanych odpadów komunalnych lub zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacji o minimalnej pojemności 120 litrów;
2) dla frakcji suchej o minimalnej pojemności 60 litrów, w kolorze żółtym;
3) dla odpadów zielonych, o minimalnej pojemności 60 litrów, w kolorze brązowym;
4) dla szkła, o minimalnej pojemności 60 litrów, w kolorze zielonym;
5) dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych worek o minimalnej pojemności 120 l w kolorze szarym wykonany z tkaniny foliowanej lub niefoliowanej o odpowiedniej trwałości, przeznaczony na odpady budowlane.
5. Zapewnienie pojemnika do zbiórki popiołu jest obowiązkiem właściciela.
§ 3.
1. Ustala się minimalne częstotliwości odbioru odpadów komunalnych:
1) zmieszanych odpadów komunalnych – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
2) zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacji – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
3) frakcji suchej – raz na miesiąc;
4) szkła – raz na 2 miesiące;
5) wielkogabarytowych – po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby do Urzędu Gminy Michałowice jako „wystawka” raz miesiącu w pierwszy poniedziałek miesiąca; jeśli jest to dzień świąteczny, odbiór ma miejsce w następny poniedziałek;
6) elektrycznych i elektronicznych – po wcześniejszym zgłoszeniu takiej konieczności do Urzędu Gminy Michałowice, jako „wystawka” raz miesiącu w pierwszy poniedziałek miesiąca; jeśli jest to dzień świąteczny, odbiór ma miejsce w następny poniedziałek;
7) zielonych – dwa razy w miesiącu w okresie od 1 kwietnia do 15 grudnia;
8) popiołu – po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby do Urzędu Gminy Michałowice, raz w miesiącu, w okresie od 1 października do 30 kwietnia
2. Właściciele nieruchomości przekazują do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych następujące rodzaje odpadów:
1) akumulatory;
2) zużyte opony;
3) odpady niebezpieczne, o których mowa w §2 ust. 1 pkt. 1 lit. k niniejszej uchwały.
3. Odpady elektryczne i elektroniczne można także przekazać podmiotowi zbierającemu zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z późn. zm.).
4. Zużyte baterie pozostawia się w odpowiednio oznaczonych pojemnikach, rozmieszczonych w budynku Urzędu Gminy Michałowice, placówkach oświatowych lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
5. Przeterminowane leki należy pozostawiać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach, rozmieszczonych w aptekach, placówkach ochrony zdrowia lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
6. Wykaz miejsc, o których mowa w ust. 4 i 5 gmina podaje do publicznej wiadomości przez umieszczenie wykazu na swojej stronie internetowej i podanie do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
7. Odpady budowlane wytworzone przez mieszkańca należy gromadzić w workach, o których stanowi § 2 ust. 4 pkt 5 niniejszej uchwały.
§ 4.
1. Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (zwany dalej PSZOK), znajdujący się w Gminie Michałowice, świadczy usługi w godzinach otwarcia, o których informacja umieszczona jest na stronie internetowej gminy www.michalowice.pl
2. PSZOK prowadzony jest na zasadach określonych w umowie zawartej między Gminą Michałowice a przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu.
3. Transport odpadów do PSZOK właściciele zapewniają i finansują we własnym zakresie.
4. Warunkiem nieodpłatnego pozostawienia odpadów zebranych w sposób selektywny, o których stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b-l jest okazanie dowodu uiszczenia opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Gminy Michałowice, za miesiąc poprzedni.
5. Odpady komunalne, o których mowa w ust. 4, będą przyjmowane do PSZOK wyłącznie od właścicieli, którzy nie posiadają zaległości w uiszczaniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
6. PSZOK nie przyjmuje następujących rodzajów odpadów: zawierających azbest, szyb samochodowych, szkła zbrojeniowego i hartowanego, części samochodowych (z wyłączeniem opon), odpadów nieoznaczonych, bez możliwości wiarygodnej identyfikacji (brak etykiet), odpadów w opakowaniach cieknących oraz odpadów w ilościach wskazujących na to, że pochodzą z działalności gospodarczej.
7. Pracownicy PSZOK nie wyjmują przywiezionych odpadów z pojazdu, wskazują miejsce gdzie należy je donieść i w którym pojemniku, koszu umieścić.
§ 5.
1. Szczegółowe zasady dotyczące selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i przekazywania ich do odbioru podmiotowi odbierającemu odpady komunalne określa „Regulamin czystości i porządku na terenie Gminy Michałowice”.
2. Odbieranie odpadów komunalnych odbywać się będzie zgodnie z harmonogramem ustalonym przez przedsiębiorcę, z którym Gmina Michałowice zawarła umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz udostępnionym właścicielom nieruchomości, z których odbiór ma być dokonywany.
§ 6.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Michałowice.
§ 7.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego, z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013 r.
Wiceprzewodniczący
Rady Gminy
Paweł Zacny
Data ostatniej modyfikacji: 02.06.2014
Wyświetleń: 238