Uchwała Nr XXXIII/299/2013 Rady Gminy Michałowice z dnia 5 listopada 2013
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm. ) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.) Rada Gminy Michałowice uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się „Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych dla Gminy Michałowice” na rok 2014 w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Michałowice i Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014r.
Wiceprzewodniczący
Rady Gminy Michałowice
Paweł Zacny
Załącznik do
Uchwały Nr XXXIII/299/2013
Rady Gminy Michałowice
z dnia 5 listopada 2013r
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY MICHAŁOWICE NA ROK 2014
Wstęp
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych należą do zadań własnych gminy. Zadanie to realizowane jest w ramach rocznego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Podstawę prawną programu stanowi ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2012 r, poz. 1356 ze zm.). Ponadto program opiera się na ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180, poz. 1493 ze zm.) oraz ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r., poz. 182 ze zm.). Realizacja gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych powinna przyczyniać się do ograniczania dostępności i spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, działania na rzecz trzeźwości oraz przeciwdziałania powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu. Program został opracowany na podstawie rekomendacji do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jest zgodny z założeniami Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015, oraz Gminnym programem przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ofiar przemocy w rodzinie na lata 2011-2016.
Rozdział I
Charakterystyka zjawiska
Najbardziej rozpowszechnioną formą uzależnień w Polsce jest alkohol, który wg danych WHO znajduje się na trzecim miejscu po nikotynie i nadciśnieniu tętniczym czynników skracających życie.
Alkohol powoduje uzależnienie, stanowi obciążenie w wielu dziedzinach życia. Obejmuje szkody zdrowotne i społeczne. Raport „Alkohol w Europie. Perspektywa zdrowia publicznego” opracowany dla Komisji Europejskiej ocenia, że aż 23 miliony europejczyków jest uzależnionych od alkoholu a alkohol jest przyczyną 195 tysięcy zgonów rocznie w Europie. Natomiast w Polsce według raportów PARPA, uzależnionych od alkoholu z objawami klinicznymi jest około 850 tys. osób a osób pijących szkodliwie 3,6 mln.
Dorośli członkowie rodzin alkoholowych, w których nadużywanie alkoholu zaburza życie rodzinne stanowią w Polsce populację liczącą 1,5 – 2 mln. osób. Jednocześnie dzieci i młodzież żyjąca w tych rodzinach to także około 2 mln. W 2012 roku w Gminie Michałowice przeprowadzono diagnozę lokalnych zagrożeń społecznych. Badaniami objęto grupę 200 osób dorosłych oraz młodzież w trzech zespołach szkół w Michałowicach, Nowej Wsi i Komorowie. W sumie przebadano 57 uczniów szkoły podstawowej, 445 uczniów w szkołach gimnazjalnych i 62 uczniów w szkole ponadgimnazjalnej oraz przeprowadzono 15 wywiadów swobodnych z przedstawicielami różnych służb i instytucji z terenu Gminy.
Z badań dorosłych mieszkańców Gminy Michałowice wynika, że alkoholizm jest drugim po bezrobociu najistotniejszym problemem występującym w Gminie Michałowice. Niepokojące jest, że aż 83,7% badanych zdeklarowała, że nie posiada wiedzy na temat prowadzonych lokalnie działań, których celem jest przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom od alkoholu.
Niepokojący jest również fakt, iż kontakt z alkoholem mają osoby niepełnoletnie. Przyznało się do tego aż 16,1% badanych uczniów szkoły podstawowej, 54,1% badanych gimnazjalistów oraz 66,1% badanych uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Ponadto 19,1% gimnazjalistów oraz 43,5% uczniów szkoły ponadgimnazjalnej przynajmniej raz w życiu upiło się, tracąc kontrolę nad własnym zachowaniem. Najbardziej sprzyjające okoliczności do kontaktu z substancjami psychoaktywnymi stwarzają wakacje oraz czas wolny. Ponadto badania pokazały, że rodzice dość często nie zauważają tego, że ich dzieci znajdują się pod wpływem alkoholu i narkotyków.
Bardzo często problemem towarzyszącym alkoholizmowi jest przemoc. Badania pokazały, że wśród dorosłych ankietowanych 23,7% przyznało, że zna osobę ze swojego środowiska doświadczającą przemocy fizycznej, ponad 35,5% przyznało, że zna osobę doznającą przemocy psychicznej, natomiast 37,4% respondentów zna przypadki bicia dzieci przez ich rodziców czy opiekunów.
Badania potwierdziły również występowanie problematyki przemocy wśród młodych osób z którą spotykają się zarówno w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Do znajomości osoby z otoczenia, która doświadcza przemocy ze strony rodziny lub otoczenia rówieśniczego, przyznaje się 17,2% uczniów szkoły podstawowej, 29,6% gimnazjalistów oraz 32,3% uczniów szkoły ponadgimnazjalnej.
Powyższe dane wskazują, że problematyka uzależnień i przemocy zarówno wśród dorosłych i młodzieży jest w ocenie badanych jednym z wiodących problemów na terenie Gminy. Przeprowadzone badania wykazały także, że dotychczasowe kierunki działań są właściwe, a uzyskane negatywne wyniki są niższe od krajowych. Biorąc pod uwagę wyniki badań należy kontynuować dotychczasowe zadania, w szczególności skierowane na prowadzenie szerokiej edukacji środowiskowej, rozpowszechniającej informacje dotyczące istniejącego systemu pomocy i wsparcia dla mieszkańców Gminy Michałowice oraz edukację rodziców w celu wzmocnienia funkcji wychowawczych i uwrażliwienia na możliwość pojawienia się problematyki uzależnień u dzieci.
Integralna profilaktyka uzależnień zakłada solidarne współdziałanie różnych środowisk na rzecz kształtowania u dzieci i młodzieży postaw abstynenckich, co oznacza pomaganie dzieciom i młodzieży w zajęciu dojrzałej postawy we wszystkich podstawowych dziedzinach ludzkiego życia. Ważne jest zatem aby w zakresie działań zapobiegawczych, naprawczych i pomocowych prowadzona była dalsza współpraca pomiędzy:
1) Gminnym Ośrodek Pomocy Społecznej,
2) Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3) Punktem Informacyjno-Konsultacyjnym,
4) Komisariatem Policji w Regułach,
5) szkołami,
6) Poradnią Leczenia Uzależnień w Pruszkowie,
7) Wojewódzkim Ośrodkiem Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia,
8) Zespołem Ośrodków Wsparcia.
Rozdział II
Cele Programu
Program zakłada realizację następujących celów:
1) przeciwdziałanie problemom alkoholowym m.in. poprzez wzrost wiedzy i świadomości mieszkańców z zakresu problematyki uzależnień i zachowań ryzykownych,
2) podniesienie kompetencji osób zajmujących się tematyką uzależnień, przemocy oraz profilaktyki na terenie Gminy
3) zapewnienie skutecznej pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom oraz rodzinom w których występują problemy alkoholowe bądź przemoc.
Rozdział III
Odbiorcy programu
Odbiorcami programu są mieszkańcy Gminy Michałowice a w szczególności osoby uzależnione i doznające przemocy oraz ich rodziny, osoby i rodziny ze środowisk zagrożonych oraz dzieci i młodzież.
Rozdział IV
Zadania w ramach programu
Zadanie 1
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu w szczególności:
1) zakup usług zdrowotnych i programów zdrowotnych w tym pomocy terapeutycznej prowadzonej przez Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Mazurkiewicza, Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnień od Alkoholu i Współuzależnienia w Pruszkowie,
2) zapewnienie dostępu do informacji o placówkach świadczących pomoc terapeutyczną i rehabilitacyjną dla osób uzależnionych.
Zadanie 2
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1) udzielanie wsparcia i informacji osobom uzależnionym i ofiarom przemocy w rodzinie poprzez prowadzenie punktu poradnictwa specjalistycznego oraz informacyjno–konsultacyjnego w tym zatrudnianie specjalistów z różnych dziedzin,
2) zakup lub opracowanie i wydruk materiałów edukacyjnych, ulotek, informatorów dotyczących oferty pomocy dla osób i członków rodzin z problemem uzależnienia czy doznających przemocy,
3) finansowanie działalności terapeutycznej w ramach grupy wsparcia dla osób współuzależnionych w tym: terapii grupowej dla ofiar przemocy oraz treningu dla osób wychodzących z nałogu prowadzonej przez Poradnię Leczenia Uzależnień w Pruszkowie,
4) współpracę z Zespołem Ośrodków Wsparcia w Piastowie w ramach pomocy świadczonej ofiarom przemocy,
5) finansowanie szkoleń w tym szkoleń pozwalających na uzyskanie certyfikatu z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy dla osób pracujących w obszarze przemocy i alkoholizmu wraz z kosztami dojazdu, których zasady określa się odrębnie,
6) zakup i prenumerata tematycznych książek, publikacji i czasopism,
7) doskonalenie metod interwencji przeciwdziałania przemocy w ramach procedury „Niebieskiej Karty”,
8) finansowanie spotkań, zajęć, wyjazdów w tym kolonijnych z programem terapeutycznym dla dzieci i młodzieży.
Zadanie 3
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dla mieszkańców w szczególności dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i pracowników różnych służb, w szczególności:
1) prowadzenie rekomendowanych oraz innych programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w szczególności na terenie placówek oświatowych,
2) organizowanie i finansowanie kosztów działań służących promocji zdrowego stylu życia z uwzględnieniem aktywności kulturalnej, turystycznej i sportowej w tym: obozów, kolonii, półkolonii, wycieczek, spotkań warsztatów,
3) organizowanie konkursów, quizów edukacyjnych, wystaw, promujących zdrowy styl życia wolny od środków psychoaktywnych w tym finansowanie nagród,
4) włączanie się w ogólnopolskie kampanie i programy profilaktyczne w tym z zakresu przeciwdziałania przemocy,
5) finansowanie szkoleń dla Członków Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innych grup zawodowych z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień, przemocy w rodzinie oraz pracy z rodzinami
6) finansowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców z zakresu przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu,
7) prowadzenie punktu poradnictwa specjalistycznego PIK w tym ponoszenie kosztów utrzymania i zatrudnianie specjalistów z różnych dziedzin,
8) zakup i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych w tym książek, czasopism związanych z działalnością profilaktyczną,
9) diagnozowanie problematyki uzależnień w środowisku lokalnym oraz ocena skuteczności programów profilaktycznych,
10) podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb społecznych w zakresie profilaktyki oraz działalności informacyjnej i edukacyjnej w tym m. in: wspieranie rozwoju wolontariatu, finansowanie spotkań, debat, warsztatów, lokalnych kampanii itp.,
11) podejmowanie działań informacyjnych w lokalnej prasie, na stronie internetowej, w trakcie imprez gminnych dotyczących problematyki uzależnień i przemocy.
12) finansowanie wydarzeń, spotkań, warsztatów promujących wartości rodzinne i alternatywne formy wypoczynku oraz warsztatów rozwijających umiejętności wychowawcze rodziców.
Zadanie 4
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych poprzez wzajemne informowanie i promowanie działań.
Zadanie 5
Finansowanie wyposażenia oraz bieżących kosztów utrzymania siedziby Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz pokrywanie kosztów związanych z zakresem prac komisji w tym np. koszty biegłych, koszty sądowe.
Rozdział V
Zadania Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zadanie1
Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w tym:
1) wzywanie osób uzależnionych od alkoholu oraz motywowanie zarówno osób uzależnionych współuzależnionych do podjęcia psychoterapii w placówkach lecznictwa odwykowego,
2) rozpatrywanie otrzymanych zgłoszeń dotyczących osób uzależnionych od alkoholu,
3) kierowanie osób, co do których istnieje podejrzenie o nadużywanie alkoholu na badanie przez biegłych w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,
4) przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym wraz z opinią wydaną przez biegłych,
5) złożenie do właściwego sądu rejonowego wniosku o wszczęcie postępowania.
Zadanie 2.
Przeprowadzanie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
1.Kontrola polega na sprawdzeniu :
1) przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, w tym zasad wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz przeprowadzania kontroli w punkcie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
2) przestrzegania zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych poza miejscami do tego wydzielonymi,
3) wywiązywania się z zobowiązywania przedsiębiorców do umieszczenia w widocznym miejscu, w punkcie sprzedaży alkoholu następujących informacji:
a) o zakazie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 lat i osobom nietrzeźwym,
b) o zakazie sprzedaży na kredyt i pod zastaw,
c) o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych,
d) w punktach sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży o zakazie spożycia alkoholu w punkcie sprzedaży i jego najbliższym otoczeniu.
2. Kontrole są przeprowadzane w zespołach dwuosobowych składających się z członków Gminnej
Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami przedstawia się organowi wydającemu zezwolenie. Kontrolowany przedsiębiorca w przypadku otrzymania zaleceń pokontrolnych zobowiązany jest w terminie 30 dni powiadomić Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Michałowice o sposobie wykonania tych zaleceń. O ile kontrolowany przedsiębiorca w wyznaczonym terminie nie przedstawi sposobu wykonania zaleceń pokontrolnych w Referacie Spraw Obywatelskich zostanie wszczęte postępowanie wyjaśniające przedstawione w protokole nieprawidłowości. Z przeprowadzonej kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół w trzech egzemplarzach dla:
1) Przedsiębiorcy,
2) Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Michałowice,
3) Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
4. Kontrolę punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeprowadza się zgodnie z planem kontroli na 2014 r. na podstawie imiennego upoważnienia Członka Komisji wydanego przez Wójta Gminy.
Rozdział VI
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Członek Komisji otrzymuje wynagrodzenie raz w miesiącu na postawie złożonego oświadczenia o wykonaniu czynności potwierdzonego przez Przewodniczącego Komisji według następujących zasad wynagradzania:
1) za posiedzenie Komisji - 100 zł,
2) za dyżur członka Komisji oraz wykonywanie innych czynności określonych w regulaminie - 45zł,
3) za udział w przeprowadzeniu kontroli i rekontroli jednego punktu sprzedaży napojów alkoholowych – 45 zł.
- Za udział w pracach, o których mowa w ust. 1 uważa się czynności związane z realizacją zadań Komisji wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a także czynności określone w Regulaminie Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Środki na wypłatę wynagrodzenia wymienionego w ust. 1 zapewnia się corocznie w budżecie Gminy Michałowice w ramach dochodów własnych pochodzących z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Rozdział VII
Przewidywane rezultaty
Program przewiduje osiągnięcie następujących rezultatów:
1) objęcie w szczególności dzieci i młodzieży szkolnej działaniami o charakterze profilaktycznym,
2) wzmocnienie postaw abstynenckich oraz postaw sprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu w społeczności ,
3) wzmocnienie umiejętności i kompetencji rodziców, oraz pracowników,
4) dostarczenie informacji na temat istniejącego systemy pomocy i wsparcia dla mieszkańców Gminy Michałowice,
5) zapewnienie dostępności wsparcia specjalistycznego świadczonego w Punkcie Poradnictwa Specjalistycznego,
6) poszerzenie oferty organizacji czasu wolnego dla dzieci i młodzieży.
Rozdział VIII
Realizatorzy program
Realizatorem programu jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Program realizowany będzie przy współpracy ze szkołami, placówkami służby zdrowia, firmami i osobami fizycznymi realizującymi usługi z zakresu programu.
Rozdział IX
Finansowanie programu
Środki finansowe na realizację programu stanowią dochody własne Gminy pochodzące z wpływów z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych znajdujące się w budżecie Gminy Michałowice w rozdziale 85154.
Rozdział X
Sprawozdawczość
Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu stanowić będzie integralną część sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Data ostatniej modyfikacji: 02.06.2014
Wyświetleń: 34