Zarządzenie Nr 38/2004 Wójta Gminy Michałowice z dnia 27 lutego 2004r.
Zarządzenie Nr 38/2004 Wójta Gminy Michałowice z dnia 27 lutego 2004r.
Zarządzenie Nr 38/04
Wójta Gminy Michałowice
z dnia 27 lutego 2004 r.
w sprawie zasad dostępu do informacji publicznej w Urzędzie Gminy Michałowice oraz wysokości opłat z tytułu kosztów poniesionych w tym zakresie.
Na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymizmianami) oraz art. 8 ust. 4 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie doinformacji publicznych (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późniejszymi zmianami) zarządzam, co następuje:
§ 1.
- Wprowadzam zasady dostępu do informacji publicznej w Urzędzie Gminy Michałowice stanowiące załącznik Nr 1 do zarządzenia.
- Zatwierdzam wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej stanowiący załącznik Nr 2 do zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy Michałowice.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 38/04
Wójta Gminy Michałowice
z dnia 27.02.2004 r.
Zasady udostępniania informacji publicznej w Urzędzie Gminy Michałowice oraz wysokości opłat z tytułu kosztów poniesionych w tym zakresie.
§ 1.
Podstawowym aktem prawnym w zakresie prawa dostępu do informacji publicznej jest ustawa o dostępie do informacji publicznej.
§ 2.
Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. W szczególności informację publiczną stanowią informacje dotyczące wykonywania zadań publicznych oraz majątku publicznego. Informacją publiczną są zawsze informacje wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy.
§ 3.
- Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
- Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorcarezygnują z przysługującego im prawa.
- Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w formie decyzji administracyjnej, a odwołanie od tej decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni.
§ 4.
Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej, w takim zakresie w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego;
- wglądu do dokumentów urzędowych;
- dostępu do posiedzeń Rady Gminyi komisji Rady Gminy.
§ 5.
- Informacja przetworzona to taka, której udostępnienie wymaga zebrania lub zsumowania informacji znajdujących się w dokumentach dostępnych w Urzędzie.
- Udostępnienie informacji przetworzonej wymaga oceny czy udostępnienie takiej informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. W związku z tym należy uwzględnić między innymi: zakres informacji i celowość działania związanego z przetwarzaniem informacji.
- Odmowa udostępnienia informacji przetworzonej wymaga wskazania w uzasadnieniu, dlaczego udostępnienie takiej informacji nie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
- Informacja przetworzona, która powstała dla potrzeb działania Urzędu, a także informacja przetworzona już choćby raz udostępniona, a która jest nadal aktualna traci charakter informacji przetworzonej i jest udostępniana w zwykłym trybie.
§ 6.
Udostępnienie informacji publicznej następuje:
- poprzez Biuletyn Informacji Publicznej;
- na wniosek;
- poprzez wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych.
§ 7.
- Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek.
- Jeżeli wniosek ma charakter ustny, o ile to jest możliwe, informacjapowinna być udostępniona niezwłocznie ustnie lub pisemnie. Jeżeli ze względu na okoliczności sprawy informacja nie może być udostępniona niezwłocznie, należy pouczyć wnioskodawcę o możliwości wniesienia wniosku pisemnego.
- Wniosek pisemny wymagany jest wyłącznie wtedy, kiedy informacja publiczna nie może być udostępniona niezwłocznie w formie ustnej lub pisemnej. Ocena czy informacja może być udzielona niezwłocznie należy do osoby zobowiązanej do udzielenia informacji.
- Udostępnienie informacji na wniosek pisemny następuje zawsze na piśmie.
§ 8.
- Wniosek powinien zawierać oznaczenie osoby lub podmiotu będącego wnioskodawcą, treść kierowanego pytania, podpis. Wnioskodawca może ponadto określić formę, w jakiej domaga się udostępnienia informacji.
- Wniosek o udostępnienie informacji publicznej powinien być zawsze zgłaszany w języku polskim.
- Wzór formularza wniosku określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.
- Formularz jest dostępny w Referatach Urzędu, a także na stronie internetowej Gminy.
- Nie złożenie wniosku na formularzu nie ma wpływu na sposób rozpatrzenia sprawy.
§ 9.
Dopuszcza się możliwość kserowania informacji albo jej wydruk lub przesłanie informacji publicznej albo jej przeniesienie na odpowiedni, powszechnie stosowany nośnik informacji.
§ 10.
Tworzy się rejestr wniosków o udostępnienie informacji. Rejestr prowadzi wyznaczony pracownik Urzędu.
§ 11.
- Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku z zastrzeżeniem ust. 2.
- Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku należy w tym terminie powiadomić wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz o terminie udostępnienia informacji nie dłuższym jednak niż dwa miesiące od dnia złożenia wniosku.
§ 12
Dostęp do informacji jest bezpłatny w formach:
- informacja ustna,
- wgląd do dokumentów urzędowych,
- wstęp na posiedzenia organów kolegialnych,
- wywieszenie informacji na tablicach,
- przegranie informacji na nośnik wnioskodawcy w ramach możliwości technicznych Urzędu, po uprzedniej kontroli antywirusowej nośnika,
- przesłanie informacji nieprzetworzonej pocztą elektroniczną,
Jeżeli udostępnienie informacji publicznej wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku pobiera się od wnioskodawcy opłatę,
- kserokopia 1 strony formatu A-40,30 zł,
- kserokopia 1 strony formatu A-30,60 zł
- przeniesienie informacji na dyskietkę będącą własnością urzędu gminy 2,00 zł
- za 1 godz. pracy urzędnika w przypadku konieczności wykonania dodatkowej pracy, polegającej na udostępnieniu informacji przetworzonej
wskazanej we wniosku 20,00 zł
przesłanie informacji pocztą - w wysokości opłaty pocztowej stanowiącej koszt nadania listu poleconego za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
Opłaty wnosi się do kasy urzędu za pokwitowaniem lub na rachunek bankowy urzędu.
W sytuacji określonej w ust. 2 należy przestrzegać następującego trybu postępowania:
- w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku powiadomić wnioskodawcę o wysokości opłaty;
- udostępnienie informacji następuje po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek. Nie udostępnia się informacji w formie wskazanej we wniosku, jeżeli wnioskodawca nie wniósł opłaty.
§ 13.
- Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnym z wnioskiem, chyba, że posiadane środki techniczne tego nie umożliwiają.
- Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku powiadamia się pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub, w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie.
- W przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się wydając decyzję.
§ 14.
- Kierownicy Referatów oraz samodzielne stanowiska odpowiadają za sprawne i terminowe przekazywanie informacji publicznych podlegających udostępnieniu w BIP z zakresu działania podległej komórki organizacyjnej.
- Tworzy się rejestr dokumentów udostępnionych. Rejestr prowadzi każdy referat w zakresie swojej dokumentacji. Rejestr ten obejmuje także rejestr udostępnionych informacji publicznych będących informację przetworzoną.
- Na każdym udostępnionym dokumencie sporządza się adnotację o jego udostępnieniu.
§ 15.
- Posiedzenia Rady Gminy oraz komisji Rady Gminysą jawne i dostępne.
- Informacje o terminach posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady Gminy oraz ich przedmiocie umieszcza się na tablicy ogłoszeń Rady.
- Ograniczenie dostępu do posiedzeń tych organów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do nieuzasadnionego dostępu tylko wybranym podmiotom.
- Z posiedzeń Rady Gminy sporządza się protokoły, które są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej
- Z posiedzeń komisji Rady Gminy sporządza się protokoły, które są udostępniane do powszechnego wglądu w godzinach pracy Urzędu przez pracownika Biura Rady Gminy Michałowice.
§ 16.
Informacje publiczne są także udostępniane poprzez wyłożenie lub wywieszenie na tablicach znajdujących się w Urzędzie. W ten sposób upowszechniane są w szczególności podstawowe informacje związane z pracą Urzędu.
§ 17.
Informacje publiczne, które zostały udostępnione na wniosek lub poprzez wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych są oznaczane następującymi danymi:
- podmiot udostępniający informację,
- określenie tożsamości osoby, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji,
- określenie tożsamości osoby, która udostępniła informację (oznaczenie pracownika);
- datę udostępnienia.
Załączniki
Data ostatniej modyfikacji: 02.06.2014
Wyświetleń: 90