Urząd Gminy Michałowice
pow. pruszkowski woj. mazowieckie
13.04.2012 15:09

Zarządzenie Nr 58/2012 Wójta Gminy Michałowice z dnia 30 marca 2012 r.

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice

Na podstawie art. 30 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn, zm.) oraz § 11 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXIX/272/2010 Rady Gminy Michałowice z dnia 27stycznia 2010r. (Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego Nr 129 poz. 2924 z późn. zm.) Wójt Gminy zarządza, co następuje:

 
§ 1

Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.

 
§ 2

Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice.

 
§ 3

Traci moc Zarządzenie Wójta Gminy Nr 125/08 z dnia 4 września 2008 rokuw sprawie  zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice

 
 
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
Wójt Gminy Michałowice

 /-/ Krzysztof Grabka

 

 

Załącznik do zarządzenia NR  58  /2012

                                                                                                              Wójta Gminy Michałowice z dnia 30 marca 2012

 
REGULAMIN  ORGANIZACYJNY

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ GMINY MICHAŁOWICE

 
Rozdział I
Postanowienia  ogólne
 
§ 1

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice,  zwany dalej „Regulaminem” określa zasady funkcjonowania Ośrodka.

 
§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :

  1. ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Michałowice z siedzibą w Nowej Wsi,
  2. regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice,
  3. kierowniku – należy przez to  rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice,
  4. komórkach organizacyjnych ośrodka – należy przez to rozumieć wyodrębnione 
    w strukturze organizacyjnej ośrodka sekcje, składające się z zespołów, wieloosobowych lub samodzielnych stanowisk pracy oraz samodzielne stanowiska pracy, które wykonują zadania o jednorodnym lub podobnym charakterze, samodzielnie,
  5. radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Michałowice,
  6. wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Michałowice.
 
§ 3
  1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Michałowice.
  2. Ośrodek realizuje zadania własne i zlecone  Gminy Michałowice w zakresie pomocy społecznej oraz inne zadania własne i zlecone wynikające z odrębnych przepisów przekazane do realizacji ośrodkowi.
 
§ 4

Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał  Rady, zarządzeń Wójta, Statutu oraz zarządzeń kierownika.

 
Rozdział II
Zasady kierowania ośrodkiem
 
§ 5
  1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz kierownik.
  2. Kierownik kieruje pracą ośrodka przy pomocy głównego księgowego.
  3. Kierownik określa szczegółowy zakres obowiązków podległych mu pracowników.
  4. Kierownik wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji, komunikatów.
  5. Kierownik jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych 
    w ośrodku.
  6. W czasie nieobecności kierownika, ośrodkiem kieruje kierownik sekcji/koordynator pomocy społecznej na podstawie udzielonego pełnomocnictwa a w przypadku jego nieobecności inny wyznaczony pracownik.
 
§ 6
  1. Kierownik  jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
  2. Kierownik decyduje samodzielnie  o zatrudnianiu, zwalnianiu, wynagradzaniu, przyznawaniu nagród, udzielaniu kar porządkowych i innych sprawach z zakresu prawa pracy dotyczących  pracowników ośrodka.
  3. Kierownik wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów, uchwał Rady oraz zarządzeń i ustaleń Wójta Gminy.
 
Rozdział III
Organizacja Ośrodka
 
§ 7
  1. Strukturę organizacyjną ośrodka tworzą: sekcje i samodzielne stanowiska pracy. W ramach sekcji mogą występować zespoły i samodzielne stanowiska.
  2. Podstawową strukturę organizacyjną ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny Ośrodka, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
 
§ 8
  1. W skład ośrodka wchodzą następujące sekcje, zespoły i samodzielne stanowiska pracy:

1)      sekcja pomocy społecznej – PS

a)      zespół integracji i aktywizacji- PSI

b)      zespół ds. świadczeń – PSŚ

c)      samodzielne stanowisko pracy ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej- PSU

2)      sekcja świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych – ŚR

3)      sekcja księgowości – SK

4)      główny księgowy – GK

5)      stanowisko ds. administracyjnych i kadr - SAiK

6)      radca prawny – RP

7)      stanowisko ds. profilaktyki uzależnień- PU

8)      składnica akt - SA

  1. Pracą sekcji kieruje kierownik sekcji lub wskazany pracownik pełniący funkcję koordynatora.
 
Rozdział  IV
Zakresy działania sekcji i samodzielnych stanowisk pracy
 
§ 9
Kierownik ośrodka odpowiedzialny jest za:

1)      organizację pracy ośrodka oraz nadzór i kontrolę wykonywanych zadań,

2)      wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia  Wójta Gminy,

3)      sporządzanie planu budżetu ośrodka oraz gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi i rozliczanie realizowanych zadań,

4)      współtworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej poprzez tworzenie niezbędnej infrastruktury  socjalnej na terenie Gminy Michałowice,

5)      przedstawianie Radzie sprawozdania z działalności ośrodka,

6)      reprezentowanie ośrodka na zewnątrz,

7)      współpracę z Radą i jej komisjami, instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołami i związkami wyznaniowymi itp. w celu realizacji zadań ośrodka.

 
§ 10

Kierownik sekcji/koordynator oraz samodzielne stanowiska pracy odpowiadają za prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań i pracę podporządkowanych pracowników, a w szczególności za:

1)      terminowość, rzetelność i zgodne z prawem załatwianie spraw,

2)      nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych podległych pracowników oraz prawidłową obsługą interesanta oraz terminowość załatwiania spraw,

3)      opracowanie procedur załatwiania poszczególnych spraw,

4)      projekty dokumentów i ich poprawność merytoryczną i prawną,

5)      system zastępstw w sekcji,

6)      bieżącą kontrolę wewnętrzną podległych stanowisk,

7)      współpracę z kierownikiem w zakresie organizacji pracy sekcji lub stanowiska,

8)      opracowanie zakresów czynności podległych pracowników,

9)      sporządzanie obowiązujących sprawozdań, analiz i informacji w zakresie realizowanych zadań.

 
§ 11
Sekcja pomocy społecznej składa się z:

1)      zespołu integracji i aktywizacji w skład, którego wchodzą pracownicy socjalni i inni specjaliści,

2)      zespołu ds. świadczeń w skład, którego wchodzą pracownicy socjalni w rejonach,

3)      stanowisko ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej.

 
§ 12

1.      Do zadań zespołu integracji i aktywizacji należy w szczególności:

1)      świadczenie pracy socjalnej na rzecz osób, rodzin, grup i środowisk lokalnych w tym: organizowanie społeczności lokalnej poprzez:

a)      realizację i koordynowanie działań o charakterze środowiskowym,

b)      podejmowanie działań ukierunkowanych na aktywizację, integrację oraz edukację grup kategorialnych i społeczności lokalnych zagrożonych wykluczeniem społecznym,

c)      inicjowanie i  wspieranie działań samopomocowych,

d)      promowanie i rozwój wolontariatu, (klub wolontariusza, centrum wolontariatu)

e)      diagnozowanie, analiza potrzeb i zasobów lokalnych społeczności,

f)        budowanie sieci współpracy,

g)      wspieranie lokalnych liderów,

h)      inspirowanie i wspieranie inicjatyw oddolnych,

i)        badanie dowodów zmiany.

2)      ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, analiza i ocena zjawisk społecznych oraz rozpoznawanie  możliwości potencjału lokalnych zasobów,

3)      organizowanie i realizacja wsparcia na rzecz dziecka i rodziny, w tym wdrażanie i promocja usługi asystenta rodziny, realizacja gminnego programu wsparcia dziecka i rodziny,

4)      współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w obszarze wsparcia dziecka i rodziny,

5)      występowanie do sądu w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,

6)      organizowanie i prowadzenie poradnictwa  w tym specjalistycznego,

7)      prowadzenie działań o charakterze informacyjnym i doradczym, (punkty informacyjne i konsultacyjne),

8)      tworzenie i realizacja programów i projektów z zakresu pomocy społecznej w tym pozyskiwanie środków zewnętrznych,

9)      współudział w opracowaniu i realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych,

10) organizowanie i prowadzenie działań aktywizujących osoby bezrobotne, w tym organizowanie prac społeczno -użytecznych

11) obsługa zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy,

12)  realizacja zadań wynikających z gminnego programu przeciwdziałania przemocy w tym: prowadzenie i organizowanie systemu wsparcia dla osób zagrożonych i dotkniętych przemocą.

13)  przeprowadzane wywiadów środowiskowych.
  1. Do zadań zespołu ds. świadczeń pomocy społecznej należy:

1)      przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów w tym na wniosek uprawnionych organów,

2)      planowanie pomocy finansowej oraz kontrolowanie czy udzielana pomoc spełnia swoje zadania,

3)      prowadzenie i zbieranie dokumentacji umożliwiającej potwierdzenie sytuacji materialnej i innych okoliczności uzasadniających przyznanie pomocy finansowej,

4)      prowadzenie pracy socjalnej,

5)      tworzenie projektów decyzji administracyjnych,

6)      współpraca z instytucjami w zakresie realizowanych zadań,

7)      udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,

8)      współpraca z zespołem pracy socjalnej i integracji,

9)      organizowanie i realizacja dożywiania,

10) organizowanie i udzielanie pomocy osobom bezdomnym,

11)  pomoc osobom posiadającym status uchodźcy,

12)  prowadzenie postępowań w związku z objęciem ubezpieczeniem zdrowotnym.

  1. Do zadań stanowiska ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej:

1)      świadczenie pracy socjalnej osobom starszym, niepełnosprawnym, chorym psychicznie

2)      udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,

3)      współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Społecznej w zakresie wsparcia dla osób niepełnosprawnych,

4)      organizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,

5)      nadzorowanie pracy opiekunek,

6)      przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i planowanie świadczeń finansowych,

7)      prowadzenie postępowań w sprawach domów pomocy społecznej i współpraca z nimi,

8)      przygotowanie projektów decyzji administracyjnych,

9)       prowadzenie postępowań w sprawach kierowania na leczenie lub umieszczenie w domu pomocy społecznej bez zgody.

 
§ 13

Sekcja świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych wykonuje zadania zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy  o pomocy osobom uprawnionych do alimentów oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych  w szczególności:

1)      przyjmowanie wniosków dotyczących świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego oraz ustalanie uprawnień do tych świadczeń,

2)      przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,

3)      prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, w tym przeprowadzanie wywiadu alimentacyjnego i odbieranie oświadczeń majątkowych,

4)      sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,

5)      sporządzanie sprawozdań dotyczących świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,

6)      prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,

7)      współpraca z instytucjami prowadzącymi sprawy osób zobowiązanych do alimentacji oraz z organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikom alimentacyjnym,

8)      prowadzenie postępowań z zakresu dodatków mieszkaniowych.

 
§ 14

Sekcja księgowości wykonuje w szczególności zadania w zakresie obsługi finansowo – księgowej w szczególności:

1)      wypłaty świadczeń i rozliczenia z dostawcami,

2)      windykacji należności,

3)      prowadzenia postępowań egzekucyjnych,

4)      rozliczanie wpłat dłużników alimentacyjnych,

5)      naliczania płac pracownikom i rozliczanie umów cywilno – prawnych oraz dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,

6)      zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,

7)      wykonywanie operacji księgowych,

8)      prowadzenie obsługi bankowej,

9)      prowadzenia ewidencji środków trwałych i wyposażenia,

10) zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

 
§ 15

Główny księgowy odpowiada za prawidłową realizację budżetu ośrodka i gospodarkę finansową wykonując następujące zadania:

1)      prowadzenie rachunkowości ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2)      wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

3)      dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

4)      dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

5)      sporządzanie sprawozdań finansowych,

6)      sporządzanie zestawień dochodów i wydatków budżetowych.

 

§ 16

Stanowisko ds. administracyjnych i kadr wykonuje zadania dotyczące:

1)      prowadzenia dokumentacji kadrowej,

2)      ewidencji czasu pracy,

3)      obsługi kancelaryjnej,

4)      sporządzania decyzji z zakresu pomocy społecznej,

5)      sporządzania listy wypłat z zakresu pomocy społecznej,

6)      zabezpieczenia ośrodka w dostawy usług, materiały biurowe i niezbędny sprzęt,

7)      prowadzenia postępowań w zakresie zamówień publicznych,

8)      przygotowanie projektów umów.

 
§ 17

Koordynator ds. profilaktyki uzależnień realizuje zadania wynikające z Gminnego programu przeciwdziałania narkomanii i Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności:

1)      prowadzenie analizy potrzeb z zakresu profilaktyki uzależnień,

2)      współpraca z instytucjami  i zakładami opieki zdrowotnej w zakresie realizacji zadań związanych z profilaktyką,

3)      analiza stanu środków i poczynionych wydatków na realizację programów,

4)      sporządzanie sprawozdawczości z realizacji programów,

5)      opracowanie programów dotyczących uzależnień,

6)      planowanie oraz kontrola wydatków związanych z profilaktyką,

7)      współpraca i obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

8)      organizowanie i nadzór pracy Punktu Informacyjno –Konsultacyjnego ds. uzależnień.

 
§ 18
Radca prawny wykonuje zadania zgodnie z ustawą  o radcach prawnych  w szczególności poprzez :

1)      wydawanie opinii i udzielanie porad prawnych pracownikom ośrodka,

2)      opiniowanie i tworzenie aktów wewnętrznych ośrodka,

3)      opiniowanie niektórych projektów decyzji administracyjnych,

4)      udzielanie porad prawnych klientom ośrodka,

5)      weryfikacja poprawności zawieranych umów,

6)      występowanie w charakterze pełnomocnika ośrodka.

 
§ 19

W celu właściwego wykonywania zadań komórki organizacyjne  oraz samodzielne stanowiska pracy zobowiązane są do bieżącej współpracy.

 
§ 20

Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określają zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach pracy znajdujące się w aktach osobowych pracownika.

 
§ 21

Pracownicy zatrudnieni w ośrodku zobowiązani są do przestrzegania kodeksu etycznego stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.

 
 
Rozdział V
Funkcjonowanie ośrodka
 
§ 22

Funkcjonowanie ośrodka  opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej.

 
§ 23

Organizację pracy oraz rozkład czasu pracy ośrodka określa Regulamin Pracy wprowadzony do stosowania zarządzeniem kierownika.

 
§ 24
  1. Ośrodek czynny jest w poniedziałki w godzinach 9.00 – 17.00 a pozostałe dni robocze w godzinach od 8.00 – 16.00 z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3
  2. W każdy piątek  godziny od  12  do 16  są godzinami wewnętrznymi dla pracowników ośrodka.
  3. Godziny pracy zespołu integracji i pracy socjalnej, będą dostosowane do potrzeb klientów i rodzaju świadczonej usługi a ich harmonogram będzie umieszczany na stronie internetowej i w siedzibie ośrodka.
 
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
 
§ 25

Sprawy nieuregulowane niniejszym Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania ośrodka  ustala kierownik.

 
§ 26

Zmiana Regulaminu następuje w drodze zmiany zarządzenia.

            

 

Załącznik Nr 1

do Regulaminu Organizacyjnego

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

                                                                                                       
 
SCHEMAT ORGANIZACYJNY

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice

 
Regulamin Organizacyjnygops.reg.org.58.2012
 Regulamin Organizacyjny

 
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
 

KODEKS ETYCZNY  GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

GMINY MICHAŁOWICE
 
§ 1

Kodeks etyczny obowiązuje wszystkich pracowników ośrodka podczas wykonywania obowiązków służbowych i wyznacza standardy postępowania.

 
§2

W ośrodku obowiązują następujące zasady:

1)      zasada praworządności- pracownik stosuje procedury wynikające z przepisów i działa zgodnie z przepisami prawa,

2)      zasada równego traktowania – pracownik, każdego klienta traktuje w ten sam sposób, cechy fizyczne, stereotypy, uprzedzenia, stanowisko, status materialny, płeć, stan zdrowia nie mogą stanowić uzasadnienia do różnego traktowania np. faworyzowania, terminu i sposobu załatwienia sprawy,

3)      zasada bezstronności – pracownik wykonuje czynności i podejmuje decyzje niezależnie, na postępowanie pracownika nie mogą mieć wpływu interesy własne, presje i naciski,

4)      zasada obiektywizmu – w toku postępowania i podejmowania decyzji pracownik uwzględnia wszystkie istotne czynniki i przypisuje każdemu z nich należne znaczenie,

5)      zasada sumienności – pracownik wykonuje swoje czynności w sposób odpowiedzialny wykorzystując w pełni swoją wiedzę i doświadczenie,

6)      zasada odpowiedzialności – pracownik ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności, sposób postępowania i załatwienia sprawy oraz sposób traktowania klienta,

7)      zasada współpracy – pracownik okazuje szacunek i udziela wsparcia innym, dzieli się wiedzą i doświadczeniem,

8)      zasada akceptacji – pracownik akceptuje przyjęte regulaminy, procedury i przestrzega ich,

9)      zasada zaangażowania – pracownik angażuje się w procesy związane z zapewnieniem właściwej realizacji celów ośrodka, posiada wiedzę na temat funkcjonowania, planów, podziału obowiązków i odpowiedzialności,

10) kultura osobista- pracownik wykonuje czynności zachowując się uczciwie, uprzejmie, udziela wyczerpujących odpowiedzi, nie działa impulsywnie, w przypadku popełnienia błędu stara się go naprawić, okazuje szacunek sobie i innym.

 
§ 3

Wszyscy pracownicy składają oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu do przestrzegania zasad kodeksu etycznego na wzorze stanowiącym część integralną niniejszego załącznika.

 
 

 

Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z Kodeksem Etycznym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice

 
Imię …………………………
 
Nazwisko …………………….
 
Stanowisko……………………
 
Oświadczenie:
 

Uprzedzony o odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej oświadczam, że zapoznałem się z postanowieniami Kodeksu Etycznego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michalowice i zobowiązuje się do przestrzegania zasad z niego wynikających.

 
Nowa Wieś ……………………………                                   ……………………………

                                   (data)                                                              (podpis)

Data publikacji: 24.08.2016 14:02
Data ostatniej modyfikacji: 24.08.2016 14:02
Wyświetleń: 170
Autor: Iwona Radzimirska
Opublikował: Marcin Walichnowski
Ostatnio zmodyfikował: Marcin Walichnowski