Zarządzenie Nr 58/2012 Wójta Gminy Michałowice z dnia 30 marca 2012 r.
Na podstawie art. 30 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn, zm.) oraz § 11 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXXIX/272/2010 Rady Gminy Michałowice z dnia 27stycznia 2010r. (Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego Nr 129 poz. 2924 z późn. zm.) Wójt Gminy zarządza, co następuje:
Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice.
Traci moc Zarządzenie Wójta Gminy Nr 125/08 z dnia 4 września 2008 rokuw sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice
/-/ Krzysztof Grabka
Załącznik do zarządzenia NR 58 /2012
Wójta Gminy Michałowice z dnia 30 marca 2012
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ GMINY MICHAŁOWICE
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice, zwany dalej „Regulaminem” określa zasady funkcjonowania Ośrodka.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
- ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Michałowice z siedzibą w Nowej Wsi,
- regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice,
- kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice,
- komórkach organizacyjnych ośrodka – należy przez to rozumieć wyodrębnione
w strukturze organizacyjnej ośrodka sekcje, składające się z zespołów, wieloosobowych lub samodzielnych stanowisk pracy oraz samodzielne stanowiska pracy, które wykonują zadania o jednorodnym lub podobnym charakterze, samodzielnie, - radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Michałowice,
- wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Michałowice.
- Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Michałowice.
- Ośrodek realizuje zadania własne i zlecone Gminy Michałowice w zakresie pomocy społecznej oraz inne zadania własne i zlecone wynikające z odrębnych przepisów przekazane do realizacji ośrodkowi.
Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady, zarządzeń Wójta, Statutu oraz zarządzeń kierownika.
- Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz kierownik.
- Kierownik kieruje pracą ośrodka przy pomocy głównego księgowego.
- Kierownik określa szczegółowy zakres obowiązków podległych mu pracowników.
- Kierownik wydaje akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji, komunikatów.
- Kierownik jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych
w ośrodku. - W czasie nieobecności kierownika, ośrodkiem kieruje kierownik sekcji/koordynator pomocy społecznej na podstawie udzielonego pełnomocnictwa a w przypadku jego nieobecności inny wyznaczony pracownik.
- Kierownik jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
- Kierownik decyduje samodzielnie o zatrudnianiu, zwalnianiu, wynagradzaniu, przyznawaniu nagród, udzielaniu kar porządkowych i innych sprawach z zakresu prawa pracy dotyczących pracowników ośrodka.
- Kierownik wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów, uchwał Rady oraz zarządzeń i ustaleń Wójta Gminy.
- Strukturę organizacyjną ośrodka tworzą: sekcje i samodzielne stanowiska pracy. W ramach sekcji mogą występować zespoły i samodzielne stanowiska.
- Podstawową strukturę organizacyjną ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny Ośrodka, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- W skład ośrodka wchodzą następujące sekcje, zespoły i samodzielne stanowiska pracy:
1) sekcja pomocy społecznej – PS
a) zespół integracji i aktywizacji- PSI
b) zespół ds. świadczeń – PSŚ
c) samodzielne stanowisko pracy ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej- PSU
2) sekcja świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych – ŚR
3) sekcja księgowości – SK
4) główny księgowy – GK
5) stanowisko ds. administracyjnych i kadr - SAiK
6) radca prawny – RP
7) stanowisko ds. profilaktyki uzależnień- PU
8) składnica akt - SA
- Pracą sekcji kieruje kierownik sekcji lub wskazany pracownik pełniący funkcję koordynatora.
1) organizację pracy ośrodka oraz nadzór i kontrolę wykonywanych zadań,
2) wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Wójta Gminy,
3) sporządzanie planu budżetu ośrodka oraz gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi i rozliczanie realizowanych zadań,
4) współtworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej poprzez tworzenie niezbędnej infrastruktury socjalnej na terenie Gminy Michałowice,
5) przedstawianie Radzie sprawozdania z działalności ośrodka,
6) reprezentowanie ośrodka na zewnątrz,
7) współpracę z Radą i jej komisjami, instytucjami, organizacjami społecznymi, Kościołami i związkami wyznaniowymi itp. w celu realizacji zadań ośrodka.
Kierownik sekcji/koordynator oraz samodzielne stanowiska pracy odpowiadają za prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań i pracę podporządkowanych pracowników, a w szczególności za:
1) terminowość, rzetelność i zgodne z prawem załatwianie spraw,
2) nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych podległych pracowników oraz prawidłową obsługą interesanta oraz terminowość załatwiania spraw,
3) opracowanie procedur załatwiania poszczególnych spraw,
4) projekty dokumentów i ich poprawność merytoryczną i prawną,
5) system zastępstw w sekcji,
6) bieżącą kontrolę wewnętrzną podległych stanowisk,
7) współpracę z kierownikiem w zakresie organizacji pracy sekcji lub stanowiska,
8) opracowanie zakresów czynności podległych pracowników,
9) sporządzanie obowiązujących sprawozdań, analiz i informacji w zakresie realizowanych zadań.
1) zespołu integracji i aktywizacji w skład, którego wchodzą pracownicy socjalni i inni specjaliści,
2) zespołu ds. świadczeń w skład, którego wchodzą pracownicy socjalni w rejonach,
3) stanowisko ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej.
1. Do zadań zespołu integracji i aktywizacji należy w szczególności:
1) świadczenie pracy socjalnej na rzecz osób, rodzin, grup i środowisk lokalnych w tym: organizowanie społeczności lokalnej poprzez:
a) realizację i koordynowanie działań o charakterze środowiskowym,
b) podejmowanie działań ukierunkowanych na aktywizację, integrację oraz edukację grup kategorialnych i społeczności lokalnych zagrożonych wykluczeniem społecznym,
c) inicjowanie i wspieranie działań samopomocowych,
d) promowanie i rozwój wolontariatu, (klub wolontariusza, centrum wolontariatu)
e) diagnozowanie, analiza potrzeb i zasobów lokalnych społeczności,
f) budowanie sieci współpracy,
g) wspieranie lokalnych liderów,
h) inspirowanie i wspieranie inicjatyw oddolnych,
i) badanie dowodów zmiany.
2) ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, analiza i ocena zjawisk społecznych oraz rozpoznawanie możliwości potencjału lokalnych zasobów,
3) organizowanie i realizacja wsparcia na rzecz dziecka i rodziny, w tym wdrażanie i promocja usługi asystenta rodziny, realizacja gminnego programu wsparcia dziecka i rodziny,
4) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w obszarze wsparcia dziecka i rodziny,
5) występowanie do sądu w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,
6) organizowanie i prowadzenie poradnictwa w tym specjalistycznego,
7) prowadzenie działań o charakterze informacyjnym i doradczym, (punkty informacyjne i konsultacyjne),
8) tworzenie i realizacja programów i projektów z zakresu pomocy społecznej w tym pozyskiwanie środków zewnętrznych,
9) współudział w opracowaniu i realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych,
10) organizowanie i prowadzenie działań aktywizujących osoby bezrobotne, w tym organizowanie prac społeczno -użytecznych
11) obsługa zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy,
12) realizacja zadań wynikających z gminnego programu przeciwdziałania przemocy w tym: prowadzenie i organizowanie systemu wsparcia dla osób zagrożonych i dotkniętych przemocą.
- Do zadań zespołu ds. świadczeń pomocy społecznej należy:
1) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów w tym na wniosek uprawnionych organów,
2) planowanie pomocy finansowej oraz kontrolowanie czy udzielana pomoc spełnia swoje zadania,
3) prowadzenie i zbieranie dokumentacji umożliwiającej potwierdzenie sytuacji materialnej i innych okoliczności uzasadniających przyznanie pomocy finansowej,
4) prowadzenie pracy socjalnej,
5) tworzenie projektów decyzji administracyjnych,
6) współpraca z instytucjami w zakresie realizowanych zadań,
7) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
8) współpraca z zespołem pracy socjalnej i integracji,
9) organizowanie i realizacja dożywiania,
10) organizowanie i udzielanie pomocy osobom bezdomnym,
12) prowadzenie postępowań w związku z objęciem ubezpieczeniem zdrowotnym.
- Do zadań stanowiska ds. usług opiekuńczych i domów pomocy społecznej:
1) świadczenie pracy socjalnej osobom starszym, niepełnosprawnym, chorym psychicznie
2) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
3) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Społecznej w zakresie wsparcia dla osób niepełnosprawnych,
4) organizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
5) nadzorowanie pracy opiekunek,
6) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i planowanie świadczeń finansowych,
7) prowadzenie postępowań w sprawach domów pomocy społecznej i współpraca z nimi,
8) przygotowanie projektów decyzji administracyjnych,
9) prowadzenie postępowań w sprawach kierowania na leczenie lub umieszczenie w domu pomocy społecznej bez zgody.
Sekcja świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych wykonuje zadania zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionych do alimentów oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych w szczególności:
1) przyjmowanie wniosków dotyczących świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego oraz ustalanie uprawnień do tych świadczeń,
2) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,
3) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, w tym przeprowadzanie wywiadu alimentacyjnego i odbieranie oświadczeń majątkowych,
4) sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,
5) sporządzanie sprawozdań dotyczących świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych,
6) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,
7) współpraca z instytucjami prowadzącymi sprawy osób zobowiązanych do alimentacji oraz z organami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikom alimentacyjnym,
8) prowadzenie postępowań z zakresu dodatków mieszkaniowych.
Sekcja księgowości wykonuje w szczególności zadania w zakresie obsługi finansowo – księgowej w szczególności:
1) wypłaty świadczeń i rozliczenia z dostawcami,
2) windykacji należności,
3) prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
4) rozliczanie wpłat dłużników alimentacyjnych,
5) naliczania płac pracownikom i rozliczanie umów cywilno – prawnych oraz dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
6) zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,
7) wykonywanie operacji księgowych,
8) prowadzenie obsługi bankowej,
9) prowadzenia ewidencji środków trwałych i wyposażenia,
10) zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Główny księgowy odpowiada za prawidłową realizację budżetu ośrodka i gospodarkę finansową wykonując następujące zadania:
1) prowadzenie rachunkowości ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
5) sporządzanie sprawozdań finansowych,
6) sporządzanie zestawień dochodów i wydatków budżetowych.
§ 16
Stanowisko ds. administracyjnych i kadr wykonuje zadania dotyczące:
1) prowadzenia dokumentacji kadrowej,
2) ewidencji czasu pracy,
3) obsługi kancelaryjnej,
4) sporządzania decyzji z zakresu pomocy społecznej,
5) sporządzania listy wypłat z zakresu pomocy społecznej,
6) zabezpieczenia ośrodka w dostawy usług, materiały biurowe i niezbędny sprzęt,
7) prowadzenia postępowań w zakresie zamówień publicznych,
8) przygotowanie projektów umów.
Koordynator ds. profilaktyki uzależnień realizuje zadania wynikające z Gminnego programu przeciwdziałania narkomanii i Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności:
1) prowadzenie analizy potrzeb z zakresu profilaktyki uzależnień,
2) współpraca z instytucjami i zakładami opieki zdrowotnej w zakresie realizacji zadań związanych z profilaktyką,
3) analiza stanu środków i poczynionych wydatków na realizację programów,
4) sporządzanie sprawozdawczości z realizacji programów,
5) opracowanie programów dotyczących uzależnień,
6) planowanie oraz kontrola wydatków związanych z profilaktyką,
7) współpraca i obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
8) organizowanie i nadzór pracy Punktu Informacyjno –Konsultacyjnego ds. uzależnień.
1) wydawanie opinii i udzielanie porad prawnych pracownikom ośrodka,
2) opiniowanie i tworzenie aktów wewnętrznych ośrodka,
3) opiniowanie niektórych projektów decyzji administracyjnych,
4) udzielanie porad prawnych klientom ośrodka,
5) weryfikacja poprawności zawieranych umów,
6) występowanie w charakterze pełnomocnika ośrodka.
W celu właściwego wykonywania zadań komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy zobowiązane są do bieżącej współpracy.
Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określają zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach pracy znajdujące się w aktach osobowych pracownika.
Pracownicy zatrudnieni w ośrodku zobowiązani są do przestrzegania kodeksu etycznego stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.
Funkcjonowanie ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej.
Organizację pracy oraz rozkład czasu pracy ośrodka określa Regulamin Pracy wprowadzony do stosowania zarządzeniem kierownika.
- Ośrodek czynny jest w poniedziałki w godzinach 9.00 – 17.00 a pozostałe dni robocze w godzinach od 8.00 – 16.00 z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3
- W każdy piątek godziny od 12 do 16 są godzinami wewnętrznymi dla pracowników ośrodka.
- Godziny pracy zespołu integracji i pracy socjalnej, będą dostosowane do potrzeb klientów i rodzaju świadczonej usługi a ich harmonogram będzie umieszczany na stronie internetowej i w siedzibie ośrodka.
Sprawy nieuregulowane niniejszym Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania ośrodka ustala kierownik.
Zmiana Regulaminu następuje w drodze zmiany zarządzenia.
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice
KODEKS ETYCZNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
Kodeks etyczny obowiązuje wszystkich pracowników ośrodka podczas wykonywania obowiązków służbowych i wyznacza standardy postępowania.
W ośrodku obowiązują następujące zasady:
1) zasada praworządności- pracownik stosuje procedury wynikające z przepisów i działa zgodnie z przepisami prawa,
2) zasada równego traktowania – pracownik, każdego klienta traktuje w ten sam sposób, cechy fizyczne, stereotypy, uprzedzenia, stanowisko, status materialny, płeć, stan zdrowia nie mogą stanowić uzasadnienia do różnego traktowania np. faworyzowania, terminu i sposobu załatwienia sprawy,
3) zasada bezstronności – pracownik wykonuje czynności i podejmuje decyzje niezależnie, na postępowanie pracownika nie mogą mieć wpływu interesy własne, presje i naciski,
4) zasada obiektywizmu – w toku postępowania i podejmowania decyzji pracownik uwzględnia wszystkie istotne czynniki i przypisuje każdemu z nich należne znaczenie,
5) zasada sumienności – pracownik wykonuje swoje czynności w sposób odpowiedzialny wykorzystując w pełni swoją wiedzę i doświadczenie,
6) zasada odpowiedzialności – pracownik ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności, sposób postępowania i załatwienia sprawy oraz sposób traktowania klienta,
7) zasada współpracy – pracownik okazuje szacunek i udziela wsparcia innym, dzieli się wiedzą i doświadczeniem,
8) zasada akceptacji – pracownik akceptuje przyjęte regulaminy, procedury i przestrzega ich,
9) zasada zaangażowania – pracownik angażuje się w procesy związane z zapewnieniem właściwej realizacji celów ośrodka, posiada wiedzę na temat funkcjonowania, planów, podziału obowiązków i odpowiedzialności,
10) kultura osobista- pracownik wykonuje czynności zachowując się uczciwie, uprzejmie, udziela wyczerpujących odpowiedzi, nie działa impulsywnie, w przypadku popełnienia błędu stara się go naprawić, okazuje szacunek sobie i innym.
Wszyscy pracownicy składają oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu do przestrzegania zasad kodeksu etycznego na wzorze stanowiącym część integralną niniejszego załącznika.
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z Kodeksem Etycznym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice
Uprzedzony o odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej oświadczam, że zapoznałem się z postanowieniami Kodeksu Etycznego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michalowice i zobowiązuje się do przestrzegania zasad z niego wynikających.
(data) (podpis)
Data ostatniej modyfikacji: 24.08.2016 14:02
Wyświetleń: 169
Opublikował: Marcin Walichnowski
Ostatnio zmodyfikował: Marcin Walichnowski